Het gebruikersprobleem

Een gebruiker van een website wil van alles, maar niet alles. Zo moet je als ontwerper altijd rekening met het bieden van keuzes aan de gebruiker, en vooral ook het wegnemen van deze keuzes. Choice overload bestaat namelijk niet alleen in de supermarkt. Zaak is wel dat wanneer je een keuze weglaat, je de gebruiker forceert om een handeling uit te voeren. En deze moet bij voorkeur de meest logische handeling zijn. Een goede gebruikerservaring is immers leidend. 

Één van deze handelingen is het resultaat van het klikken op een hyperlink. To open in new tab or not to open in new tab. That’s the question. 

Wel of niet doen?

Naast UX-ontwerpers hebben ook content-makers veel te maken met deze beslissing. Laat je de gebruiker weggaan van de huidige pagina of open je de link in een nieuw tab voor hen. En wat blijkt? Het verschilt nogal per situatie en doel om de gebruiker een bepaalde optie te geven. 

We kunnen dus niet zomaar alle gebruikers en situaties over één kam scheren wanneer we een link in een nieuw tabblad (of venster) moeten openen of gebruikers in hetzelfde tabblad houden. Uit een uitgebreid gebruikersonderzoek bleek dat deze beslissing veel meer te maken met de context, taak van gebruikers en wat deze vervolgens zullen doen met de inhoud op een pagina. 

Waar moet je rekening mee houden

Een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij het maken van deze beslissing:

Context: Gebruikers die informele, ontspannen taken uitvoerden, hadden veel minder last van nieuwe browsertabbladen of -vensters dan gebruikers die zich in hogedruk- of tijdgevoelige scenario’s bevonden.

Apparaat: Een zeer belangrijk aspect. Voor mobiele gebruikers is het een stuk onhandiger wanneer links in nieuwe tabbladen werden geopend, omdat ze de “Terug” knop niet konden gebruiken om terug te keren naar het vorige scherm en toegang tot het vorige tabblad een extra handeling vereiste.

Taak: het openen van een pagina in een nieuw venster of tabblad werd goed ontvangen wanneer de taak een van de volgende soorten activiteiten omvatte:

  • Content vergelijken Dit is vooral relevant voor contentmakers. Deze kan bijvoorbeeld een webpagina in een CMS in het ene tabblad of venster bewerken en een voorbeeld van de pagina in een ander tabblad bekijken. Dit kan zelfs nog opgevangen worden met een compleet nieuw venster ipv tabblad.
  • Combineren van informatie – Een gebruiker moet bijvoorbeeld een online formulier invullen waarbij deze extra informatie moet opzoeken via referenties uit het formulier, of van de pagina zelf. Raadzaam is om dan elke link los in een nieuw tabblad te laten openen.
  • Vergelijken van meerdere producten – Vooral relevant voor e-commerce. Gebruikers bleken het fijn te vinden wanneer tijdens het online shoppen de productspecificaties in een nieuw tabblad openden. Dit geeft de gebruiker een beter overzicht van de producten waarin deze interesse toont. Ook wel Page-parking genoemd.

Baseer je ontwerp op research

Nog los van het feit dat er geen “catch-all” oplossing is voor dit probleem, heeft de gebruiker natuurlijk altijd zelf nog de optie om een link handmatig in een nieuw tab te openen. Maar om daarom altijd een bepaalde keuze te forceren, is ook niet het antwoord. Het blijft dus sterk afhankelijk van wat er gebeurt op de pagina die je presenteert aan de gebruiker.

Open links voor gebruikers voor het grootste deel altijd in hetzelfde tabblad. Als je als ontwerper of contentmaker echter denkt dat het openen van een nieuw tabblad gebruikers kan helpen bij hun taak, baseer deze beslissing dan niet alleen op onderbuikgevoel. Het kan de gebruiker een hoop frustratie schelen, en jouw bedrijf een slechte associatie.

Overdrijf niet met het openen van links in een nieuw tabblad simpelweg omdat je denkt dat gebruikers links in bepaalde gevallen op een manier willen openen.

Begrijp de gebruiker

Als web- en appontwikkelaar lopen wij dagelijks tegen UX-vraagstukken aan. Niet alleen moet het er goed uitzien, maar moet een app of website ook logisch opgebouwd zijn. Zodat de gebruiker een vanzelfsprekend pad kan bewandelen.

Hebben jullie een UX vraagstuk waar jullie hulp bij kunnen gebruiken?

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief
Af en toe versturen wij een nieuwsbrief. Niet te lang, niet te vaak. Mooie opgeleverde projecten en opmerkelijke nieuwtjes. En soms een uitnodiging voor een leuk evenement.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.