Elke week aan je digitale kanalen werken loont. Het geeft je de ruimte om de bewegingen die er zijn in jouw bedrijf ook gelijk manifest te maken op het web. Een nieuw product? Een uitbreiding op de dienstverlening? Een extra feature in de Mijn-omgeving? Het doorvoeren ervan in je online kanalen is belangrijk voor een consistente merkbeleving. Samen met je webbureau kun je dat bewerkstelligen. Hieronder een aantal tips voor een soepele en vlekkeloze werkwijze.

Hoeveel uur per week moet ik investeren?

Dat hangt om te beginnen natuurlijk af van de grootte van het digitale kanaal en ook de omvang van je organisatie en merk. Voor grote merken en bedrijven valt automatisch meer te doen dan voor kleinere.

Om echte slagen te kunnen maken, adviseren wij altijd om minimaal 16 uur per week te investeren in je website of app. Er is dan genoeg tijd om een goede planning te maken, nieuwe features te bedenken en kunnen er ook echt elke week verbeteringen live gezet worden. Minder uren kan natuurlijk ook. Je hebt dan vaak geen wekelijkse deploy-momenten maar maandelijkse.

Werken met sprints is een must

Wanneer je elke week aan je website sleutelt is het aan te raden om te werken met sprints. In de sprint leg je vast wat je precies gaat doen in één of twee weken. Iedere feature die gemaakt wordt is onderverdeeld in tickets. Samen met bijvoorbeeld een project manager bespreek je welke tickets er zijn. In ieder ticket beschrijf je voor de programmeur wat er precies gemaakt moet worden en welke eisen of use cases je stelt aan bepaalde functionaliteit.

Op basis van het aantal uren dat je per week investeert kan bepaald worden welke tickets wanneer worden opgepakt. We adviseren ook een ‘blanco ticket’ in de sprint op te nemen van bijvoorbeeld 2 of 4 uur. Die kun je dan inzetten voor ad-hoc klussen.

Deploy nooit op vrijdag

Wanneer de sprint klaar is en alles akkoord is bevonden na de review, kan alles online worden gezet. Het deployen van de nieuwe features is niet zo heel veel werk, maar toch kunnen er onvoorziene situaties ontstaan die tijd en aandacht van jou en jouw bureau vragen.

Om die reden adviseren we om nooit een deploy te doen op vrijdag, maar bij voorkeur uiterlijk op een donderdag. Dan is er nog een dag de tijd om goed te monitoren hoe alle nieuwe features zich in real life gedragen en kun je op vrijdag nog schakelen met je webbureau om bugs of andere onvoorziene zaken op te pakken.

Werk aan je backlog

De backlog is de lijst met tickets die je graag in de toekomst zou willen oppakken. In de backlog kun je dus ook tickets toevoegen voor nieuwe features of gave ideeën. Vaak zie je op andere websites mooie features of designelementen die ook nuttig kunnen zijn voor je eigen website. Noteer die zaken en zet ze gelijk in de backlog. Dan krijg je een mooie lijst met verbeteringen voor je site en vergeet je ze ook niet.