Nu je website, app, portal of platform live staat begint het echte werk. Een goed digitaal product is wat ons betreft namelijk nooit klaar. Jouw bedrijf verandert, jouw klanten veranderen en het ecosysteem waarin je opereert ook. Om relevant, interessant en concurrerend te blijven is meeveranderen dus cruciaal.

Er zijn heel veel ‘knoppen waar je aan kunt draaien’ als het gaat om de doorontwikkeling van je site. Hieronder noemen we er een aantal kort, en de komende weken diepen we ze verder voor je uit.

Functionele doorontwikkeling

De belangrijkste vorm van doorontwikkeling, is dat je nieuwe features of templates aan je website toevoegt. Wellicht heb je nieuwe producten in je assortiment opgenomen die een eigen landingpage verdienen, of misschien bied je een nieuwe dienst aan die een plek moet krijgen op je site.

De meeste internetbureau’s bieden je strippenkaarten aan waarmee je een bepaalde hoeveelheid uren in je website kunt stoppen. Vaak hebben strippenkaarten een beperkte hoeveelheid uren waardoor je niet enorme slagen kunt maken. Een vast aantal uren per week afnemen kan dan een verstandigere keuze zijn.

Integratie met andere systemen voor meer Digitale Slagkracht

De volgende stap in de doorontwikkeling van je site is dat je deze koppelt aan andere systemen. Bijvoorbeeld aan Salesforce voor uitgebreide CRM functies. Of Exact Online voor je orders. Je kunt ook een mijn-omgeving maken voor gebruikers zodat ze online allerlei zaken in orde kunnen maken.

Wij denken dat door volledige integratie van digitale kanalen, je veel slagvaardiger wordt en veel meer bereikt. Door je website met andere digitale kanalen te integreren worden processen soepeler en efficiënter en verbeter je de customer experience. En dat leidt tot minder kosten en hogere bestedingen van je klant. Kortom, je hebt veel meer Digitale Slagkracht.

Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Optimization (SEO)

Een andere belangrijke pijler in het doorontwikkelen van je website is de promotie ervan. Bereik opbouwen en conversies verhogen bereik je door adverteren en door het verbeteren van jouw positie in de zoekmachines.

Het adverteren (SEA) is een nauwkeurig en arbeidsintensief werkje. Je maakt campagnes, stelt optimale budgetten in en je bepaalt de doelgroepen. Wekelijks of zelfs dagelijks bijsturen is vaak noodzakelijk. Het resultaat van adverteren is in eerste instantie dat je meer bereik opbouwt en dus meer bezoekers naar je website trekt. Daarna wil je dat die bezoekers ook jouw product of dienst kopen, dus een bezoeker die uiteindelijk converteert in een betalende klant.

En dat is waarom goede content zo belangrijk is. Een klant die wél op je website komt via een advertentie, maar die uiteindelijk niet verleid kan worden om iets bij je te kopen is minder waard dan een klant die dat wel doet. Met de juiste content per doelgroep verhoog je de kans op conversie aanzienlijk. Vandaar dat je vaak tailormade content per doelgroep moet maken.

En door meer content te maken, versterk je ook je positie in de zoekmachines (SEO). Door over relevante onderwerpen te schrijven, verbeter je jouw positie op die keywords. En dat leidt weer tot meer verkeer naar je site. Als de content goed en relevant is, bereik je daar ook hogere conversie mee.

Optimaliseren van je bestaande digitale kanalen

Je kunt ook je bestaande kanalen verbeteren. Door tests te doen in samenwerking met jouw bezoekers, kom je erachter wat er beter kan om je site duidelijker en beter te maken.

Je kunt eyetracking tests doen, card scoring tests, maar ook toegankelijkere tests zoals de 5 seconds test. Sommigen moet je uitvoeren in een lab-setting, anderen kunnen gewoon op kantoor en op afstand. Met de input van de usability tests kun je je templates, look and feel en content op je site verbeteren.

Snelheid en performance

Uit veel onderzoeken blijkt dat de snelheid van je site een aantoonbaar effect heeft op het aantal bezoekers en de conversie op je site. Snelle sites converteren beter dan trage. Snelheid van de site is dus belangrijk.

Bij grote websites zijn er een hoop optimalisaties die je kunt doorvoeren. Dat zit ‘m in de techniek, maar ook in de content. In de codebase zijn vaak verbeteringen te maken waardoor database queries sneller worden en scripts sneller en efficiënter worden gedraaid. Maar ook kritisch naar de content kijken loont. Een kleiner formaat foto’s gebruiken of foto’s gebruiken met kleinere bestandsgrootte kunnen wonderen doen!