Onze smartphone wordt een steeds belangrijker apparaat dat we meer en meer gebruiken om het web te verkennen. Het percentage web traffic per device neemt voor mobiel alleen maar toe, terwijl die voor desktop en tablet gelijk blijft of zelfs afneemt. Maar op welk device wordt nou de meeste conversie behaald?

Dat antwoord kunnen we uit cijfers halen van het “Ecommerce Quarterly Report Q4 2017” van Monetate. Die geeft ieder kwartaal een benchmark van de belangrijkste ecommerce cijfers uit, waaronder conversiepercentages. De conversie op desktop en tablet ligt tussen Q4 2016 en Q4 2017 structureel hoger dan op mobiel. Op desktop ligt de conversie tussen de 4,17% en 4,68%, op tablet is dat tussen de 3,38% en 4,19%. Voor mobiel liggen deze percentages beduidend lager: tussen de 1,54% en 2,03%.

Wereldwijde conversie op desktop (traditional), smartphone, tablet, periode Q4 2016 – Q4 2017, bron: Ecommerce Quarterly Report Q4 2017

Mobiel voor oriëntatie, desktop en tablet voor transactie.

Hoewel we meer via onze smartphone surfen, lijken de tablet en de desktop toch vooral de apparaten waarmee we een koop bekrachtigen. Daar zijn meerdere redenen voor aan te wijzen. De smartphone is bij uitstek een apparaat dat je onderweg gebruikt, terwijl een aankoop doen in een webshop van nature geen activiteit voor tussendoor is. Maar er is meer.

ComScore heeft onderzocht waarom de conversie op mobiel achterblijft vergeleken bij desktop. Uit dat onderzoek kwam het volgende naar voren:

De belangrijkste reden die genoemd wordt om geen aankoop te doen op mobiel, is dat de gebruiker problemen ervaart met de veiligheid van de webshop. De overige vier redenen hebben allemaal te maken met de usability van de shop.

Optimaliseer de gebruikerservaring op mobiel!

Er lijkt dus nog winst te behalen met de conversie op mobiel. En die winst zit voor een groot deel in de user experience (UX) van de site of shop. Wij hebben een paar tips voor je op een rij gezet:

  • Gebruik grote knoppen op mobiel. Dat is duidelijk en makkelijk in het gebruik
  • Vermijd op mobiel cross- en upsells in je checkout. Die maken een check-out pagina vaak onoverzichtelijk
  • Maak het formulier met adresvelden compact. Zorg dat bijvoorbeeld de informatie die ingevuld moet worden in 1 oogopslag te zien is
  • Gebruik breadcrumbs in je check-out. Dan weet de gebruiker waar in het proces hij zit
  • Optimaliseer je mobiele site op snelheid. Op mobiel is de verbinding meestal niet zo snel als thuis op de WiFi. Snelle sites zijn dus essentieel voor een goede ervaring

Op naar meer mobiele conversie!