Bij het ontwerpen van je website komt vroeg of laat deze vraag op: “vinden we het mooi?”. Wanneer je je nieuw design voor je site voorlegt aan tien verschillende mensen, dan hoor je waarschijnlijk tien verschillende meningen. En daar kun je het best benauwd van krijgen.

Het gaat niet om “mooi”, het gaat om het plan

Wat ons betreft halen we hier gelijk de angel uit het probleem. Wanneer je aan de slag gaat met een nieuw ontwerp voor je website, is het vooral van belang dat er een goed plan achterzit. Of het mooi is, is subjectief en is ondergeschikt aan het plan.

In de fase waarin je de strategie voor je website vastlegt, bedenk je welke doelen je wilt bereiken met je nieuwe site. Vervolgens kijk je met de designers welk design het beste past om die doelen te bereiken. Het is natuurlijk van belang dat je website “on brand” is en dat de stijl klopt met je merk en bedrijf. Maar wanneer anderen de site niet ‘mooi’ vinden, probeer dan met ze in gesprek te gaan om erachter te komen of ze de website wel ‘doeltreffend’ vinden. Dat is eigenlijk relevanter.

Aan heel veel mensen om je heen vragen of de website ‘mooi’ is, is eigenlijk niet zo’n goed idee. Iedereen vindt altijd wel iets niet mooi aan je site en dat is ook volstrekt logisch. Luister wel goed naar feedback en check of die een ander licht werpt op jouw plan en doelen.

Je site moet kloppen, maar let niet teveel op de pixels

Je maakt een ontwerp voor je site, of je hebt een ontwerp laten maken, en die vind je prachtig. Wanneer de site live staat leg je het originele Photoshop bestand er nog eens naast. En wat zie je? Dat er hier en daar elementen net even groter of kleiner zijn dan in het ontwerp.

Is dat erg?

Wij vinden zelf van niet. Pixelperfect ontwerpen hangt van heel veel zaken af, zoals een goede aanlevering en een design dat aan de juiste specificaties voldoet. Vaak kunnen elementen niet pixelperfect opgeleverd worden, omdat je website ook goed moet worden weergegeven op mobiele apparaten.

Begrijp ons niet verkeerd, het ontwerp van je site moet natuurlijk wel kloppen. Als er twee elementen in het ontwerp naast elkaar staan en op de live-site staan ze onder elkaar, dan klopt dat natuurlijk niet. Maar als een element in je ontwerp 22px breed is, en op je live-site 20px dan is dat een acceptabel verschil.

De enige die dit verschil namelijk ziet dat ben jij. De gebruiker heeft het niet eens in de gaten, die weet niet beter. En belangrijker is dat de website de doelen behaalt die je in de strategie- en ontwerpfase hebt gesteld. Die paar pixels die niet kloppen gaan dat verschil niet maken. Hou goed in de gaten of je je doelen haalt met je site. Zo niet, ga dan nog eens kritisch door het design en kijk waar je zaken kunt optimaliseren.

Tips voor de uitrol van een nieuw design

Het kan iedereen overkomen: je maakt een nieuw ontwerp voor je website, je denkt dat het he-le-maal fantastisch is en je weet zeker dat ‘ie ‘veel mooier en dus beter geworden is’. Je lanceert je nieuwe ontwerp en … je traffic halveert. Of je conversie daalt met schrikbarende getallen. In een artikel in het Financieel Dagblad van 22 december 2019, lees je hoe dit Loes Daniels van Hotelgift overkwam.

Voorzichtigheid bij de lancering van je nieuwe website is dus geboden, zeker wanneer een groot deel van je omzet daarvan afhangt. Hieronder een paar tips om ervoor te zorgen dat de uitrol van je nieuwe design zo voorspoedig mogelijk verloopt.

  • Test vooraf je ontwerp: je kunt je ontwerp testen onder de doelgroep. In een lab-setting kun je vrij eenvoudig respondenten een taak geven op je nieuwe site (of een prototype daarvan) om je gestelde doelen te testen. Haal je die doelen niet? Dan weet je precies wat je in je ontwerp moet aanpassen om die doelen wél te halen.
  • Doe de uitrol in kleine stapjes: wanneer je een nieuw design wilt implementeren, begin dan klein. Als je in meerdere landen actief bent, rol je nieuwe ontwerp dan eerst uit en één land, en kijk of je tevreden bent met de resultaten. Rol het ontwerp daarna uit naar de andere landen.
  • Werk met A/B tests: ben je nog niet helemaal zeker van bepaalde zaken in je nieuwe ontwerp? Dan kun je als je website live staat A/B tests uitvoeren. Bepaalde stukken van je website kun je dan anders vormgeven om te kijken of er verschil is in bijvoorbeeld conversie. Download ook ons gratis whitepaper over A/B testen.