Wat is een online marketing strategie?

De online marketing strategie van jouw bedrijf of organisatie is eigenlijk een verdere uitwerking van de globale marketingstrategie, maar dan toegespitst op het web. Je kijkt dus bijvoorbeeld naar de waarde die je creëert voor je klant, doelgroepen, relaties, alleen dan in een digitale context.

Een overzicht van zaken die terugkomen in een online marketing strategie:

Zes typen van een online strategie

Behalve wat wij noemen de basiselementen van je strategie (zoals hierboven opgesomd) zijn er ook een aantal strategische richtingen waarop je kunt denken.

In een groot onderzoek onder 2000 gevestigde bedrijven en organisaties, vonden Bughin en Van Zeebroeck 6 soorten digitale (online) strategieën die deze bedrijven uitvoerden. De eerste drie omschrijven zij als offensief, de laatste drie als meer defensief.

  • Platform play: bijna 1/3 van de ondervraagde bedrijven zegt in hun online strategie iets te doen op het gebied van platforms om zo de waardeketen in hun branche op zijn kop te zetten of te veranderen.
  • New marginal supply: een kleine groep van de ondervraagden (13%) zegt via een online strategie zichzelf toegang te verlenen tot een markt die eerder niet aanspreekbaar was. Bijvoorbeeld IKEA en H&M die hun klanten de mogelijkheid bieden om tweedehands artikelen te kopen en verkopen.
  • Digitally-enabled products and services: iets meer dan de helft van de bedrijven (55%) geeft aan een online strategie uit te voeren die nieuwe producten of diensten vormen voor de klant. Bijvoorbeeld Oral-B, waarbij een tandenborstel in verbinding kan worden gebracht met app zodat je precies ziet waar je nog niet goed gepoetst hebt.
  • Rebundling and customizing: 60% van de bedrijven zegt de online strategie in te zetten voor het herbundelen en customizen van hun producten en diensten. Denk aan een paywall van een krant waarachter je gepersonaliseerd nieuws kunt lezen op basis van jouw interesses.
  • Digital distribution channels: 60% van de bedrijven heeft in de online strategie focus op het inzetten van online als digitaal distributiekanaal. Een nieuw manier dus om producten en diensten te verkopen.
  • Cost efficiency: bijna de helft van de organisaties zegt een online strategie uit te voeren met als doel het besparen van kosten. Bijvoorbeeld door supporttickets via een online kanaal te laten lopen in plaats van de telefoon.

De Customer Journey als belangrijke input voor je strategie

Met de customer journey bekijk je jouw gehele dienstverlenings- of leveringsproces vanuit de ogen van de klant en de eigen organisatie en ontdek je waar je zaken kunt optimaliseren. De customer journey is een belangrijke bron van input voor jouw online strategie, omdat je met een bepaalde website, webshop, platform of app de journey van de klant verder kunt optimaliseren.

Het beschrijven van de customer journey bestaat uit een aantal elementen. Je benoemt de fase waarin de klant zit, per fase bepaal je de behoefte, verwachtingen en emoties van de klant. Vervolgens kijk je per fase wat je kunt verbeteren en optimaliseren om de verwachtingen van de klant te overtreffen. Gebruik deze inzichten om te kijken op welke wijze de online strategie een bijdrage kan leveren.

Lees hier meer over de elementen van de customer journey en download ons gratis werkblad om de journey in kaart te brengen!

online customer journey werkblad

Focus op datamanagement, data-analyse en big data

In veel bedrijven en organisaties is big data een belangrijk onderwerp. Via allerlei kanalen komt er informatie binnen over klanten en gebruikers die waardevolle inzichten kunnen bieden in koopgedrag, interesses en conversie.

De online strategie moet aansluiting zoeken bij het huidige beleid en processen rondom big data en data-analyse. Inventariseer waar er nog gaten zijn in klantdata en op welke wijze de online strategie die gaten op zou kunnen vullen. Kijk goed naar hoe je nu data verzamelt en zorg ervoor dat de data die je verzamelt door middel van de online strategie aansluit op de reeds bestaande data en op de manier waarop die wordt verwerkt. Op die manier draagt je online strategie bij aan het verkrijgen van waardevolle insights in klantgedrag en de markt.

Personalisatie en mass-customization als uitgangspunt

Hoe relevanter een aanbod, jouw product of content is, hoe meer waarde die heeft voor je klant. Door het internet is personalisatie en customization beter mogelijk dan ooit.

Hou dit in je achterhoofd als je bezig bent met het maken van je online strategie. Kijk waar in je strategie zaken kunt personaliseren of waar je klanten de mogelijkheid geeft om producten of diensten volledig op maat te customizen. Denk aan kinderwagens die de klant zelf samen kan stellen of websites waar de teksten zich automatisch aanpassen afhankelijk van de rol die een gebruiker zichzelf heeft gegeven.

Content als onderdeel van je online strategie

“Iedereen is een uitgever”. Met die quote in het achterhoofd moet je werken aan je online strategie. Hoewel content vaak een tactisch middel is, zijn er ook zaken op strategisch niveau waar je over na moet denken.

Twee belangrijke vragen die je jezelf in de strategische fase m.b.t. content moet stellen zijn:

  1. Wat wil ik mijn publiek vertellen?
  2. Wat wil mijn publiek van mij horen?

In je (online) marketingstrategie denk je na over de wijze waarop je de relatie bouwt, welke waardepropositie je aanbiedt en hoe je jezelf positioneert ten opzichte van concurrenten (je onderscheidende vermogen). Je content en contentstrategie zijn manieren om die positionering over de bühne te krijgen. Denk vast na over de manier waarop content straks aansluiting vindt bij de online marketingstrategie.

Hoe kom ik tot een online marketing strategie?

In onze visie zijn er twee smaken: 1) je hebt geen flauw idee van de strategie die je wilt voeren en wat je wilt bereiken óf 2) je hebt al een beeld van wat je online wilt gaan doen en welke doelen je hebt met een online strategie.

Bijna altijd heb je al ongeveer in je hoofd wat er moet gebeuren, alleen moet je het nog op papier zetten. Door een aantal zaken op te schrijven en te documenteren maak je je online marketing strategie concreet. Met behulp van een aantal duidelijke modellen en formats maak een je strategie die doordacht, compleet en duidelijk is en dus goed deelbaar is binnen jouw bedrijf. Iedereen weet wat er gaat gebeuren en alle neuzen staan dezelfde kant op.

De consultants van Van Ons kunnen je hierbij helpen. We lopen samen met jou langs alle facetten, modellen en frameworks van de online strategie. We denken met je mee over de invulling van de strategie en documenteren alles. Zo weet je zeker dat er aan alles is gedacht, dat er kritische vragen zijn gesteld, dat er een plan ligt waarmee je verder vooruit komt en het belangrijkst: dat je het internet voor je laat werken.