Het belang van online kanalen
Jouw offline en online kanalen bepalen de manier waarop je jouw value proposition levert aan de klant en hoe je de relatie met je klanten onderhoudt. Op de juiste wijze jouw product of dienst leveren is cruciaal om een klant tevreden te maken. En door jouw kanalen effectief in te zetten bouw je aan een goede, positieve relatie met jouw klant. Tevreden klanten blijven langer bij je en leveren meer op. En door de relatie met de klant goed te houden vergroot je de kans dat zij anderen over jou vertellen.
Samenspel van offline en online kanalen
Behalve alle offline kanalen heb je ook een trits digitale kanalen tot je beschikking waarmee je de relatie met je klant kunt onderhouden. Ieder kanaal heeft zijn eigen voor- en nadelen, maar de afstemming van al die kanalen op elkaar is wellicht nog belangrijker dan de kanalen zelf. Door channel conflict kunnen klanten een inconsistente dienstverlening ervaren en een conflicterend beeld van jouw merk krijgen. Maak een overzicht van al jouw offline en online kanalen en bekijk goed of ze allemaal on brand zijn, of ze jouw product of dienst op de juiste manier leveren en of ze consistent op elkaar aansluiten.
Breng je online kanalen in kaart met dit werkblad
Wanneer je een overzicht maakt van al je digitale kanalen, zijn er een aantal zaken die je per kanaal op een rij moet zetten.
- Het doel en/of de fase van het kanaal: welk doel dient het kanaal precies? En voor welke fase van het aankoopproces is dit kanaal het belangrijkst? De fases van het aankoopproces zijn Awareness, Evaluation, Purchase, Delivery, After sales.
- Bereik van het kanaal: hoeveel (potentiële) klanten bereik je met dit kanaal?
- KPI’s van het kanaal: welke KPI’s en metrics bepalen of dit kanaal succesvol wordt ingezet?
- Integratie met andere kanalen: omschrijf op welke manier dit kanaal aansluit op de andere kanalen. Vergeet niet om hier ook te kijken naar de aansluiting op offline kanalen.
- Kosten: wat kost dit kanaal je per dag/maand/jaar?
Om het je wat makkelijker te maken hebben we alles bij elkaar gezet voor je in een handig werkblad dat je hier kunt downloaden.
Digitale kanalen die je kunt toepassen
Welke digitale kanalen beschikbaar zijn is voor menig online marketing manager geen geheim meer. Maar wellicht zijn er nog toepassingsmogelijkheden waar je nog niet eerder aan had gedacht. We zetten hieronder wat ideeën op een rij.
- E-mail: je kunt e-mail gebruiken voor nieuwsbrieven, maar je kunt er ook complete funnels mee opzetten. Dat zijn geautomatiseerde e-mail berichten die gedurende een bepaalde periode naar jouw doelgroep worden gestuurd. In elke mail kun je iets nieuws aanbieden om relevant en interessant te blijven. Ideaal voor de Awareness en Evaluation fase.
- Mijn-omgevingen: een mijn-omgeving geeft je de mogelijkheden om jouw klant een dienst aan te bieden nadat hij of zij zich bij jou geregistreerd heeft. Het grote voordeel van mijn-omgevingen is ook dat je cross-device de bewegingen van jouw klant kunt zien.
- Portals: een website als speciale omgeving waarin je specifieke dienstverlening aanbiedt. Bijvoorbeeld een portal om offertes geautomatiseerd te maken. Handig voor jouw klant en het maakt jouw werk een stuk efficiënter.