Een van de elementen van jouw online marketing strategie is de bepaling van doelgroepen. Wie wil je precies bedienen? Belangrijke vervolgvragen zijn dan wat je precies wilt bereiken bij die doelgroep, welke strategie je gaat voeren voor die doelgroep en welke kanalen je daarvoor gaat inzetten.

Het POST model helpt daarbij. Het model is al meer dan 10 jaar oud en geïntroduceerd in het boek Groundswell van Josh Bernoff en Charlene Li. Het model is toen bedacht om in kaart te brengen welke social media kanalen je per doelgroep inzet. Wij trekken ‘m tegenwoordig iets breder dan alleen sociale media en kijken ook naar technieken als e-mail of apps.

Uit welke elementen bestaat het POST model?

Hieronder zie je het POST model. Op de Y-as zet je het aantal doelgroepen neer. Op de X-as staan People, Objectives, Strategy en Technology.

De allereerste stap is dat je in kaart brengt wie je doelgroepen precies zijn en welk onderscheid je tussen die groepen precies maakt. Je kunt dat bijvoorbeeld doen op basis van persona’s. Zodra je je doelgroepen in kaart hebt kun je per doelgroep de vier facetten van het POST model gaan invullen.

#1 People

Het eerste onderdeel van het POST model is het kopje “People”. Voor elke doelgroep bepaal je hoe die doelgroep zich precies gedraagt op het web. Daarbij kun je weer gebruik maken van het Social Technographics Profile.

Dat model, eveneens uit het boek Groundswell, deelt jouw doelgroep in op een ladder in termen van webactiviteit. Het kan zijn dat deze doelgroep vrijwel niets doet online (de ‘Inactives’) maar het kan ook zijn dat ze heel actief zijn en zelf ook bijdragen aan het web (de ‘Creators’). Hieronder zie je een weergave van het Social Technographics Profile.

De percentages kunnen je helpen een beeld te vormen hoeveel gebruikers in het algemeen (of in een bepaald land) een bepaalde rol hebben. Door de jaren heen zijn deze percentages vaak geüpdate en kun je die met wat zoeken zo ophalen.

#2 Objectives

De tweede stap in het model is het opstellen van doelen per doelgroep. De vraag is vrij simpel: wat is precies je doel voor deze doelgroep? Een doel kan zijn dat je meer conversie wilt op de nieuwsbrief, meer aanmeldingen voor de informatie-avond over jouw product of meer aankopen in de webshop.

Belangrijk is uiteraard dat je je doelen SMART formuleert. Denk dus ook na over de metrics om dit te meten. Kijk ook kritisch naar je doelen in relatie tot wat je voor een doelgroep hebt ingevuld bij het kopje ‘People’. Als jouw doel is dat de doelgroep massaal een review tool gaat gebruiken terwijl het ‘inactives’ zijn, dan is dat doel niet heel realistisch.

#3 Strategy

Je weet wie je doelgroepen zijn, hoe ze zich gedragen op het web en wat je precies wilt bereiken bij die doelgroep. Dan is het tijd om na te denken over de strategie om die doelen te bereiken.

De vragen die je jezelf hier stelt zijn:

  • Wat ga ik mijn doelgroep precies aanbieden?
  • Op welke wijze ga je dat leveren (het HOE / proces)?
  • Welke relatie wil je met deze doelgroep hebben?
  • Zijn er partners met wie ik hiervoor moet samenwerken?

De auteurs van Groundswell noemen met name de relatie als belangrijkste factor om over na te denken. Op welke wijze verandert de relatie met je doelgroep door de inzet van bepaalde technieken? Wat zijn zaken waar je rekening mee moet houden als die relatie anders wordt?

#4 Technology

Tot slot ga je bepalen welke technieken je in gaat zetten om je doelen te bereiken en je strategie uit te voeren. Bij technieken kun je denken aan:

  • Blogs
  • Social Media kanalen
  • Wiki’s
  • Apps
  • Landingpages
  • Forum
  • E-mail funnels
  • Mijn-omgevingen

Het omvat feitelijk het hele technische spectrum van het web waarmee je klanten kunt bereiken en waarde kunt overdragen. Belangrijk is dat je een coherent geheel aan doelen, strategie en technologie te verkrijgen. Het hele plaatje moet ‘kloppen’.

Het POST model is zoals je ziet een vrij simpel model, maar wel eentje die gelijk een hele waaier aan vragen afhandelt. Belangrijke vragen waar je goed over na moet denken om tot een solide online marketing strategie te komen!