Waar start een webdesign?

Vaak ontstaat een webdesign vanuit een bepaald concept. Een concept is vaak veel groter dan het webdesign. Het concept bestaat uit het verhaal dat je graag aan je klanten wilt vertellen. Het concept is het idee achter een design. Meestal is een concept bedrijfsbreed doorgevoerd en vaak zijn er al bestaande designelementen. Denk aan een logo, briefpapier, affiches of visitekaartjes.

Een webdesign kan dus niet zonder een concept, want je wilt er zeker van zijn dat het uiterlijk van de nieuwe website aansluit bij het verhaal dat je vertelt als bedrijf. Concepten kunnen eenvoudig zijn of juist heel creatief en heel erg doordacht.

Het webdesign borduurt hier op voort. Het moet een brug slaan tussen dat waar de organisatie voor staat en wilt vertellen en dat wat de gebruiker op zijn scherm te zien krijgt. Die twee moeten in balans met elkaar zijn en ze moeten kloppen. Een goed webdesign start dus door te kijken naar wat er al is en welk verhaal verteld moet worden. Eventueel wordt dat verhaal aangescherpt en doorvertaald naar de juiste look en feel voor een website.

Wie is de juiste persoon om een webdesign te maken?

Er zijn heel veel partijen die een webdesign voor je kunnen maken. Een reclame- of designbureau kan dat voor je doen, maar ook jouw internetbureau. En er zijn ook freelance webdesigners die prachtige dingen kunnen maken. Maar wie haak je eigenlijk op welk moment aan?

Een aantal zaken zijn belangrijk om in overweging te nemen wanneer je je oriënteert op het laten maken van een design voor je website.

  • Is er al een duidelijk creatief concept of verhaal dat je aan je klanten wilt vertellen?
  • Ben je op zoek naar een heel creatief, out of the box design? Of juist functioneel en strak?
  • Wat is je deadline?
  • Wat is de expertise van de partij die je op het oog hebt? Hebben ze ervaring met het type design dat je zoekt?

Wanneer je nog geen concept hebt voor je ontwerp, dan ben je vaak nog zoekende naar het verhaal dat je als bedrijf wilt vertellen. Je zoekt nog een concept dat ontwikkeld moet worden dat goed aansluit bij je boodschap. Hoe complexer dat verhaal is en hoe creatiever de uiting ervan moet zijn, des vaker ben je beter af bij een reclame- of designbureau. Zij hebben vaak hele goede creatieven zitten die de meest waanzinnige dingen voor je kunnen bedenken.

Heb je al een concept liggen, dan is het meestal interessanter om het ontwerp direct bij je internetbureau te laten ontwikkelen. Een goed bureau heeft altijd goede designers zitten die een concept perfect kunnen doorvertalen in een website.

Heb je een krappe deadline? Overweeg dan om het designwerk en het developmentwerk bij één partij neer te leggen. Dat schakelt wat sneller omdat er intern veel vraagstukken afgetikt kunnen worden. Neem ook een kijkje in het portfolio van de partij die het ontwerp gaat maken. Jij hebt iets in je hoofd en je ziet snel genoeg of de club die je op het oog hebt iets soortgelijks zou kunnen maken.

Vergeet niet je internetbureau te betrekken!

Mocht je besluiten om je ontwerp te laten maken door een design-, reclamebureau of freelancer, betrek dan altijd direct je internetbureau bij de designfase.

Het internetbureau is de partij die uiteindelijk alles moet gaan developen. Zij kunnen adviseren bij de technische (on)mogelijkheden die gepaard gaan bij het maken van het ontwerp. Ze kunnen ook duidelijk maken hoe het ontwerp aangeleverd moet worden. Hoewel er veel standaarden zijn, levert iedereen een design weer net op een andere manier aan. Overleg over de aanlevering vooraf kan een hoop gedoe besparen in het developmentproces.

Pro tip: je kunt ook aan je internetbureau vragen met welke design- en reclamebureau’s zij goede ervaringen hebben. Dan weet je zeker dat de samenwerking soepeler zal zijn omdat beide partijen meer op elkaar zijn ingespeeld.

Hoe lang duurt het maken van een webdesign?

Hoe lang het duurt om een webdesign te laten maken hangt natuurlijk van veel zaken af. Als er nog een concept uitgewerkt moet worden dan duurt alles uiteraard langer dan wanneer er al een concept ligt. En het maakt ook nogal uit of je een website nodig hebt met 7 templates of 15.

In de regel duurt het maken van een ontwerp minimaal twee weken (80 uur). Dan gaan we ervan uit dat er al een concept ligt. Het meeste werk zit in de eerste paar templates. Dan worden namelijk veel generieke onderdelen van het ontwerp bedacht zoals de header en footer. Naarmate er meer templates ontworpen zijn neemt ieder volgend template minder tijd in beslag om te ontwerpen.

Uitgebreidere ontwerpen waar ook nog nagedacht moet worden over een concept kan meerdere weken duren. Bedenk ook dat er veel feedback tussendoor kan zijn op het ontwerp waardoor tussentijds veel aanpassingen gemaakt moeten worden. Bij Van Ons komen we regelmatig designs tegen waar meer dan vier weken werk in heeft gezeten. Maar het resultaat mag er dan vaak ook zijn.

Denk aan de content!

In de artikelen over het maken van een functioneel ontwerp voor je website kwam dit ook al aan bod. Denk goed na over de content die je op de site wilt hebben vóórdat je met het design aan de slag gaat. En als het design er eenmaal ligt, kijk dan heel kritisch of je al je content op de juiste manier kwijt kunt.

Vergeet daarbij ook niet te kijken naar de kleinste details. Zoals namen die je menu-items mee wilt geven. Een lang stukje tekst in een knop zoals “bekijk hier meer van ons portfolio” moet wel goed in een knop te passen zijn. En kijk ook of je genoeg tekst hebt. Soms zijn er in een ontwerp grote blokken gereserveerd voor veel tekst, maar als je dan maar 2 zinnen hebt om erin te zetten dan ziet dat er gek uit. De komende weken gaan we verder in op de details die komen kijken bij een ontwerp dus stay tuned!