Converteren als functie

Bedrijven hebben logischerwijs steeds vaker een digital-first-benadering. Daarom kan het belang van een website of app die bezoekers omzet in klanten hebben niet genoeg worden benadrukt. Maar bezoekers converteren helaas niet zomaar. Daar heb je goed ontwerp voor nodig. Op conversie gericht ontwerp is een ontwerpstrategie die bedrijven kan helpen dit doel te bereiken door het ontwerp van hun website te optimaliseren voor maximale conversieratio’s.

Platformen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, en gebruikers moeten gemakkelijk bepaalde handelingen kunnen verrichten. Daar begint het eigenlijk mee. De gebruiker moet zo gemakkelijk mogelijk het conversiepad kunnen bewandelen. In het geval van ecommerce wil je dat de gebruiker bij voorkeur in één rechte lijn naar de digitale checkout gaat. Kijken → winkelmand → kopen.

Conversiegericht ontwerp is een framework dat gebruikt kan worden om goed converterende campagnes en platformen te ontwerpen. Het bevat overtuigende design technieken die psychologische triggers aanspreken om gebruikers te doen laten handelen. Uiteraard is vaak een lead of sale de meest wenselijke handeling. Het draait dus voor een groot gedeelte om gebruikerservaring, ofwel UX.

De belangrijkste principes van conversiegericht ontwerp

  1. Duidelijkheid
  2. Eenvoud
  3. Visuele hiërarchie
  4. Social proof
  5. Testen en optimaliseren
cta's zijn belangrijk voor je customer journey

Op conversie gebaseerd ontwerp is een ontwerpbenadering die zich richt op het ontwerpen van websites en apps met als doel het maximaliseren van het aantal bezoekers dat een gewenste actie onderneemt, zoals het doen van een aankoop of het invullen van een contactformulier. De belangrijkste principes van op conversie gebaseerd ontwerp zijn:

User-Centered Design: Op conversie gebaseerd ontwerp stelt de behoeften en voorkeuren van gebruikers voorop en ontwerpt websites die gemakkelijk te navigeren en intuïtief in gebruik zijn. De gebruikerservaring wordt geoptimaliseerd om gebruikers naar de gewenste actie te leiden. Meer over UX specifiek kan je hier lezen.

Duidelijkheid: Het ontwerp moet duidelijk en ondubbelzinnig zijn, de voordelen van het product of de dienst communiceren en duidelijk maken welke actie de gebruiker moet ondernemen.

Eenvoud: Het ontwerp moet eenvoudig en vrij van “rommel” zijn, afleidingen minimaliseren en de cognitieve belasting van de gebruiker verminderen.

Visuele hiërarchie: Het ontwerp moet visuele aanwijzingen zoals kleur, contrast en plaatsing gebruiken om de aandacht van de gebruiker naar de belangrijkste elementen van de pagina te leiden, inclusief de call-to-action.

Social proof: Op conversie gebaseerd ontwerp maakt gebruik van zogeheten sociaal bewijs, zoals klantrecensies en getuigenissen. Hiermee straal je vertrouwen en geloofwaardigheid uit bij gebruikers.

Testen en optimaliseren: Op conversie gebaseerd ontwerp is een herhalend proces waarbij ontwerpen worden getest en verfijnd om de conversiepercentages in de loop van de tijd te verbeteren. A/B-testen en andere analysetools worden gebruikt om de effectiviteit van verschillende ontwerpelementen te meten. Vervolgens kan je verbeterpunten identificeren.

Ready, get set, call to action!

Wie conversie zegt, zegt natuurlijk call to action (CTA). CTA’s mogen nooit ontbreken bij je website, app of ad. Maar er komt nog een hoop kijken bij het verzinnen van de juiste copy, de locatie van de CTA en het ontwerp.

Een belangrijk ontwerpelement om de conversiepercentages positief te beïnvloeden, is de juiste positionering van opvallende koppen en call-to-actions (CTA’s) in advertenties of bestemmingspagina om een duidelijke visuele hiërarchie te creëren. Dit proces heet “attention-driven design”. Dit betekent in feite het optimaliseren van het gebruik en positionering van ontwerpelementen om de focus naar het conversiedoel te leiden.

Aangezien de gemiddelde aandachtsspanne van een mens is kort, dus moet je ervoor zorgen dat de boodschap duidelijk is en dat alle ontwerpelementen op de pagina of advertentie bezoekers naar een CTA leiden.

Maak het verschil

Over het algemeen is het doel van op conversie gebaseerd ontwerp het creëren van een website of digitale ervaring die er niet alleen geweldig uitziet, maar ook echte resultaten oplevert voor het bedrijf of de organisatie erachter. Er zijn nog duizend en één onderdelen die te maken hebben met conversiegericht ontwerp. Zoals het aansturen op micro conversies.

Of je nu een kleine ondernemer, een marketingprofessional, of nike.com, uiteindelijk willen we allemaal een website met een ontwerp dat conversies stimuleert en je bedrijf laat groeien. Het gedrag van de gebruiker hierbij centraal zetten is cruciaal.

Ook jouw website conversiegerichter maken?

Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen verder.

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief
Af en toe versturen wij een nieuwsbrief. Niet te lang, niet te vaak. Mooie opgeleverde projecten en opmerkelijke nieuwtjes. En soms een uitnodiging voor een leuk evenement.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.