Net als vorig jaar waren we aanwezig bij de 11e Fronteers Conference, misschien wel de beste conferentie die we kennen als het aankomt op front-end development. Met een nieuwe locatie (DeLaMar theater) en 16 kakelverse internationale topsprekers kon het natuurlijk niet anders dan dat we na twee dagen weer volgeladen met kennis en inspiratie terugkeerden naar kantoor. Hieronder een overzicht met de boeiende dingen die we voorbij hebben zien komen!

Dag 1

We trappen af met Espen Brunborg en zijn talk “The Secret Life of Comedy”. Ondanks de enorme veelzijdigheid aan tools, frameworks, CMS’en en libraries lijkt heel veel van wat we zien op het web op elkaar. Wees anders, wees creatief en je zult beloond worden. Een gorilla kan bijvoorbeeld zorgen voor 10% meer sales en Jan Claude VanDamme die op twee van jouw vrachtwagens staat kan voor 24% meer verkopen zorgen. Bekijk hier The Secret Life of Comedy gegeven door Espen op beyond tellerrand in 2017.

https://vimeo.com/217697296

We gaan door met de talk van John Wilander met zijn talk Privacy by Default on the Web. Het web wordt een betere plek als de privacy van de gebruiker wordt gerespecteerd en beschermd. 60 tot 70% van jouw browsergeschiedenis kan gereconstrueerd worden door third-party trackers. Kwetsbare doelgroepen worden op het web misleid met dark ads, malware, click baits en fake news om maar meer data over ze te verzamelen. Safari biedt nu een optie om third party tracking uit te schakelen. Maar er ligt ook een taak bij developers om ongewenste tracking tegen te gaan. Bijvoorbeeld met de Storage Access API.

Chiara Aliotta vervolgt de ochtend met haar presentatie genaamd I put a spell on you. Als designers hebben we vele magische krachten in huis om de bezoeker van onze website een perfecte ervaring te bieden, zonder trucjes of misleiding. Chiara gaat uit van drie pijlers in hoe je moet ontwerpen: Misdirection, Illusion en Mental Forcing. Maak je content makkelijk te scannen, stimuleer een emotie zodat bezoekers jouw boodschap onthouden en maak heldere copy zodat bezoekers je goed begrijpen (misdirection). Gebruik storytelling om emoties van bezoekers te rationaliseren zodat emoties worden omgezet in motivatie om jouw product te kopen of gebruik configurators met directe prijsupdates voor optimale transparantie (illusion). En tot slot, bouw aan vertrouwen, autoriteit en likeability in jouw ontwerp (mental forcing). Zorg dat mensen zich met jou kunnen identificeren, schrijf goede content om vertrouwen te winnen en laat zien dat anderen jou leuk vinden door testimonials te gebruiken.

https://www.slideshare.net/chiaraaliotta7/i-put-a-spell-on-you-118545806

Je staat er misschien niet zo bij stil, maar waarschijnlijk kan 10 tot 20% van jouw bezoekers jouw product helemaal niet kopen of jouw content lezen, terwijl ze dat misschien wel zouden willen. Laura Carvajal geeft met haar talk But my site looks fine! een overzicht van veel gemaakte fouten in front-end development waarmee toegankelijkheid van jouw site negatief wordt beïnvloed. Zet focus-outline bijvoorbeeld nooit op ‘none’, gebruik headings op de juiste manier, gebruik altijd ondertiteling bij video’s en test je site eens zonder je muis te gebruiken om te kijken waar je de toegankelijkheid nog kan optimaliseren.  Check ook deze, deze, en deze resources.

Na de lunch steekt Chris Gannon van wal met zijn verhaal The Almighty Rabbit Hole. Met veel energie en humor vertelde hij hoe zijn zoektocht naar inspiratie eruit ziet en wat hij daarbij tegenkomt (of niet). Van dozen die uit het raam proberen te kijken, naar koeien die ontvoerd worden, tot interactieve grafieken en hamburger menu’s. Zijn advies: zet alleen zaken in je portfolio die je leuk vond om te bouwen, zelfs als het nonsens is of gewoon voor de fun, zodat je voor projecten wordt gevraagd waar je ook daadwerkelijk plezier in hebt.

Hamburger menu nieuwe stijl volgens Chris Gannon.
Hamburger menu nieuwe stijl volgens Chris Gannon.

Heydon Pickering gaat verder met zijn talk Get Your Priorities Straight over inclusive design en hij vat het mooi samen:

Inclusive design is not giving everyone the same experience. It’s giving as many people as possible a NOT SHIT experience.

Focus je als je bezig bent met het ontwerpen of ontwikkelen van je website op de dingen die belangrijk zijn en focus je niet op futiliteiten. Niet iedereen ziet het als er ergens een schaduw mist of als de typografie niet voldoet aan de gouden standaard. Pixelperfect bestaat niet. Wees echter wel consistent, voeg waarde toe voor de gebruiker, geef de gebruiker controle en geef prioriteit aan content.

Stefan Judis praat ons bij in zijn verhaal What the v…DOM? over vDom. Er bestaat geen magie in coden, dus als je vast zit tijdens het programmeren, neem dan even een break, bezoek en vriend of slaap er nog een nachtje over. Zijn presentatie maakt heel gedetailleerd duidelijk hoe je de vDom kunt toepassen, check hier zijn slides.

We sluiten de reeks van presentaties af met Sebastiaan de With, ex-Apple designer die ons meeneemt in zijn talk Designing Halide: A Tactile Camera App waar we een kijkje in de keuken krijgen in het ontwerpproces van deze app. Hou bij app design altijd de perfect thumb zone in gedachten, oftewel het gedeelte op het smartphonescherm waar je duim het makkelijkst bijkan. Test en probeer je app om te kijken of die natuurlijk en goed aanvoelt in het gebruik en staar je niet blind op cijfers of onderzoek over “het perfecte ontwerp”.

De perfect thumb zone volgens onderzoek van Scott Hurff
De perfect thumb zone volgens onderzoek van Scott Hurff

Na deze eerste volle dag keren we huiswaarts, opgeladen en voldaan. Later meer over dag 2 van Fronteers Conference 2018!