Met het hele Van Ons team zijn we dit weekend aanwezig bij WordCamp Europe in Belgrado. Hét event voor en door de  WordPress community waar we worden bijgepraat door sprekers van over de hele wereld over de laatste ontwikkelingen en trends binnen dit CMS. Hieronder een aantal highlights!

De API wordt steeds belangrijker

Sean Blakely van Pragmatic – een WordPress agency gevestigd in de UK – vertelt ons meer over de WordPress API en waarom die steeds belangrijker wordt. Zijn stelling: WordPress wordt groter en groter en moet zichzelf opnieuw blijven uitvinden om aan de top te blijven van meest gebruikte CMS’en. Dé manier om dat te doen is door het uitbreiden van de WordPress API. Door het gebruik van de API kan er content in en uit WordPress gehaald waardoor de toepassing van WordPress veel breder kan worden getrokken. Hij wijst ons op een prachtige case van FairFax, een van de grootste mediabedrijven van Australië en Nieuw Zeeland. FairFax gebruikt de WordPress API voor het managen van miljoenen artikelen. Lees er alles over in dit whitepaper.

Matt Mullenweg over Gutenberg

Na de lunch stond Matt Mullenweg (een van de oprichters van Automattic/WordPress) op de main stage om een update te geven over de ontwikkelingen in de core van WordPress. Het ging voornamelijk over Gutenberg, de nieuwe WordPress editor en interface die het makkelijker moet maken om pagina’s te maken en publiceren. Versie 5 van WordPress wordt gereleased als Gutenberg helemaal klaar en werkend is. Gutenburg wordt vanaf versie 5 dus de standaard in WordPress. Als alles meezit zou versie 5 al in augustus van dit jaar gereleased kunnen worden. Mits er niet teveel ingewikkelde bugs worden gerapporteerd in de tussentijd… Lees hier meer over Gutenberg.

Boost je Google ranking met internal linking

Marieke van de Rakt van Yoast praat ons bij over het belang van intern linken. Waar het accent bij SEO vroeger lag op het optimaliseren van de post (keywords, metaomschrijvingen) en het verkrijgen van backlinks, wordt het belang van intern linken tegenwoordig steeds meer onderstreept. Door binnen je website op de juiste manier te linken begrijpt Google beter hoe die door je website moet lopen, kan onderwerpen beter aan elkaar linken en kan het beter begrijpen welke content echt belangrijk is in je website. Marieke geeft drie tips:

  1. Kies cornerstone content: dit is de content waarmee je goed wilt scoren op de belangrijkste keywords. Bepaal binnen je website wat jouw cornerstone content is zodat je door kunt naar stap 2.
  2. Link je berichten in de “tail” naar de cornerstone content: rondom je cornerstone content schrijf je artikelen die wat meer in de niche zitten van de cornerstone content. Deze artikelen link je allemaal naar je cornerstone aritkel.
  3. Link in de context: als je een interne link opneemt, zet die link dan altijd in een stuk tekst (context) die ook over die link gaat.

De 5 fases van de perfecte SEO

We blijven even in het SEO hoekje, want we gaan kijken naar de talk van Joost de Valk van Yoast. Hij beschrijft 5 fases van webdevelopment en geeft concrete tips waar je per fase op moet letten om je website helemaal geoptimaliseerd te krijgen voor de zoekmachines. Belangrijkste tip: werk deze 5 fases vooraf allemaal uit, ga dan pas daadwerkelijk aan de slag.

  1. Analyse: bepaal in deze fase welke doelen je hebt met je content, welke metrics je gebruikt om te kijken of je succes hebt en doorgrond je bezoeker. Wat heeft die nodig, wat zoekt die en welke oplossing wil hij of zij?
  2. Design: bedenk welke sitestructuur je wilt gebruiken en welke content je op je site wilt plaatsen. Zo voorkom je dat je later bedenkt – als alles klaar is – dat je eigenlijk te weinig menuknoppen hebt in je site. Maak een ontwerp voor mobiel, geen mobiele site kan echt niet. Bedenk hoe snel de website moet zijn en hou daar rekening mee in je design. In hoeveel talen wil je je site aanbieden? Zit er per taal een verschil in de keywords waar je op wilt scoren met je content? Implementeer structured data zodat Google nog beter begrijpt waar je website over gaat. Denk na over het niveau van toegankelijkheid.
  3. Development: let op de plugins die je gebruikt. Sommige plugins maken je website langzamer en daardoor minder aantrekkelijk voor de gebruiker en dus minder aantrekkelijk voor zoekmachine’s. Plugins kunnen ook 404’s veroorzaken. En vergeet geen redirects in te stellen. Inventariseer de URL’s op je oude site en verwijs die naar de juiste plek op de nieuwe site.
  4. Publiceren: test je website goed voordat die live gaat. Automatiseer daar waar mogelijk. Dat scheelt heel veel tijd en frustratie. Vergeet je website niet te promoten. Promotie zorgt voor links naar je website en dat zorgt voor hogere ranking in de zoekmachine’s.
  5. Onderhoud: koppel je website aan Google Search Console. Je ziet dan waar Google problemen heeft om je site te crawlen en geeft je andere foutmeldingen door. Beveilig je website ook. Een gehackte site is killing voor een goede score in de zoekmachine’s.

Op naar dag 2!