Home » Blog » DEA Amsterdam Webinar: De kracht van Google Data Studio — door Robert van Eekhout

DEA Amsterdam Webinar: De kracht van Google Data Studio

De noodzaak voor marketeers om data driven te werk te gaan is allang duidelijk. Maar hoe vertaal je al die data naar een duidelijk te lezen rapportage? Google Data Studio kan hierbij helpen. In dit webinar laat Julian Jonker van DEA Amsterdam je precies zien hoe die tool werkt.

Scroll door naar beneden om meteen het webinar te bekijken!

Google Data Studio: een mooie eerste stap in het visualiseren van Data.

Er zijn heel veel tools beschikbaar om data mee te visualiseren en al die tools bieden hele uiteenlopende functionaliteiten. Voor online marketeers die nog helemaal niets doen op het gebied van data visualisatie en dashboarding is Google Data Studio een hele mooie eerste stap.

Om te beginnen is het gebruik van de tool gratis en vrij eenvoudig om mee te werken. Binnen een of twee dagen heb je de basis van je dashboard wel staan. Google Data Studio heeft perfecte integratie met databronnen van Google, zoals Google Analytics. En voor marketeers is dat vaak een plek waar heel veel data vandaan komt. Door een dashboard te maken van al je analytics data zet je dus snel een mooi dashboard op waarin veel relevantie informatie in een oogopslag is te zien.

Wanneer stap je over naar andere tools?

Zodra je data uit verschillende bronnen bij elkaar wilt brengen en presenteren in een dashboard, dan wordt het tijd om te kijken naar andere tools. Denk aan Tableau of PowerBI.

Google Data Studio is de perfecte tool om data uit bronnen van Google weer te geven, maar mist opties om data uit andere bronnen makkelijk samen te voegen. Denk aan salesmetrics uit je webshop of activiteiten op social media. Zodra je eraan toe bent om ook die bronnen te verwerken in je dashboards, wordt het tijd om de volgende stap te zetten naar een complexere tool.

Waarom zijn custom dashboards zo belangrijk?

Jouw datalake of -warehouses bevatten ongelofelijk veel informatie. Zoveel dat ze voor andere collega’s in de organisatie niet te begrijpen zijn als ze niet gefilterd worden of duidelijk gepresenteerd zijn. Door een dashboard in te richten bepaal jij als marketeer wat wel en niet relevant genoeg is voor collega’s of senior management om te bekijken.

Daarnaast bieden veel dashboarding tools, waaronder Google Data Studio, de mogelijkheid om rapporten te genereren van het dashboard en die automatisch rond te mailen. Op die manier heb je ook een mooie methode gevonden om de informatie te verspreiden binnen de organisatie.

Bekijk hieronder het hele webinar waarin Julian Jonker van DEA Amsterdam uitlegt hoe Google Data Studio werkt.

Offerte wizard