Wanneer je een design laat maken voor je website, shop, portal of app, dan zit er vaak een rock-solid verhaal achter de keuzes die zijn gemaakt. Er is een reden waarom de kopjes op het blog en bepaalde kleur hebben. Er is een reden waarom de foto’s op een portfolio-item in een bepaalde volgorde staan. En er is een reden waarom op de ene plek het font groter is dan op de andere. Het designteam maakt weloverwogen keuzes die allemaal leiden tot dat ene doel: een goede ervaring voor de gebruiker, eventueel gepaard met het hoogste rendement.
In de loop van tijd, wanneer je meer en meer features laat ontwikkelen voor je site, vergeet men wel eens waarom bepaalde dingen op de site zo waren zoals ze zijn ontworpen. Misschien is het oorspronkelijke designteam wel vervangen. Of was je door hele strakke deadlines gedwongen om heel snel te werken. “Het ziet er toch goed genoeg uit??!!” wordt ook wel eens gezegd. Er kunnen dan inconsistenties ontstaan in het design van je site, oftewel “design debt”.
Design debt is de negatieve impact van tussentijdse toevoegingen en veranderingen aan je website op de consistentie en de juiste look en feel van je design en UX.
Design QA (quality assurance) in de strijd tegen design debt
Er is een oplossing om je design goed, consistent en kloppend te houden door de tijd heen, en dat is door “design QA” in te voeren in je workflow. Waar je in je workflow normaal gesproken van ontwerp naar development, testen en lanceren gaat, zet je tussen development en testen nog één stap, namelijk de design QA. Het designteam loopt dan samen met de programmeurs door het digitale product heen om te kijken hoe het design uiteindelijk is opgeleverd.
Wanneer een developer klaar is met het coderen van nieuwe functionaliteiten of templates, roept hij de designer of het designteam op om deze te evalueren en ter goedkeuring af te tekenen. Het designteam bekijkt het opgeleverde werk van de developer, houdt deze aan tegen het oorspronkelijke ontwerp en geeft aan welke zaken nog anders of beter kunnen. De developer voert deze feedback door, net zolang totdat het gecodeerde werk helemaal conform UI en design is.
Op dezelfde manier kan ook een totale review voor een website of ander digitaal kanaal gedaan worden. De developer en designer werken samen om de site weer helemaal consistent te krijgen met het originele ontwerp en UI.
De voordelen van design QA in je workflow
Door design QA in je workflow te integreren maak je een aantal zaken manifest:
- Wij vinden kloppend, consistent design en een goede UI belangrijk. Hiermee wordt ons digitale product waardevol voor de gebruiker. Met dit mantra motiveer je teamleden om tot het best denkbare resultaat te komen.
- De designers, web en app developers werken als team. De designer heeft een grote rol in het werk van een developer zodat over de hele linie een beter eindproduct ontstaat.
Belangrijk is wel om design QA echt als onmisbare stap in je proces te verankeren, net zoals een goede testprocedure dat is. Wanneer je dit niet goed verankert, kan door tijdsdruk of slordigheid deze stap snel worden overgeslagen waardoor de kans op design debt weer aanzienlijk toeneemt. Designer en developer tekenen samen het gecodeerde werk af zodat het testteam verder kan met het testen van de nieuwe features en templates. Want hoe minder design debt, hoe beter de ervaring voor de gebruiker, hoe hoger de uiteindelijke conversie zal zijn!
Meer lezen? Check dit artikel.