Home » Blog » Je website koppelen aan een ERP of CRM systeem — door Robert van Eekhout

Je website koppelen aan een ERP of CRM systeem

Het integreren van jouw digitale kanalen zorgt voor meer Digitale Slagkracht. Het creëert een betere ervaring voor de klant en efficiëntere processen in de organisatie. Maar waar moet je op letten wanneer je allerlei systemen aan je website koppelt? Hieronder een aantal tips!

Schrijf de datastromen uit

Voordat je iets gaat koppelen, schrijf dan op papier uit welke soorten data precies waar naartoe moeten. Wees daarin zo specifiek mogelijk. Je kunt zeggen: ik wil alle gebruikers in mijn site ook in mijn CRM systeem hebben. Beter zou zijn: ik wil van ieder gebruikersprofiel in de website de voornaam, achternaam, tussenvoegsel en telefoonnummer in mijn CRM systeem hebben. Bepaal per punt ook waar de data vandaan komt en waar die naartoe moet.

Check of je het systeem goed kunt koppelen

Het klinkt misschien gek, maar toch is het essentieel om vooraf goed te kijken of je het ERP of CRM systeem kunt koppelen aan je website. Sommige systemen hebben geen of geen geschikte API, of er is een API die heel beperkte mogelijkheden heeft. Het is zonde wanneer je er halverwege achterkomt dat bepaalde informatie helemaal niet uit te wisselen is. Vooraf goed kijken naar wat je kunt koppelen is dus van groot belang.

Let op de kosten en datalimieten

Iedere API is anders en ieder bedrijf hanteert een andere gebruikspolicy. Er zijn API’s die maar een bepaald aantal requests per dag toestaan of waar er een maximum zit aan de hoeveelheid informatie die je per dag mag ophalen. Het kan ook zijn dat je moet gaan betalen om meer data uit te wisselen. Check van tevoren dus hoeveel data je kunt uitwisselen en maak eventueel een begroting voor extra kosten. Samen met de developer kun je hier dan rekening mee houden en kun je de koppeling zo efficiënt mogelijk bouwen.

Zorg voor een geschikte testomgeving

Van je website heb je vaak een goede testomgeving binnen handbereik. Maar van je CRM systeem meestal niet. En toch is dat superhandig om te hebben, zeker wanneer je de integratie van verschillende kanalen moet testen of imports moet draaien. Je wilt namelijk liever niet riskeren dat je live data overhoop haalt en je CRM helemaal vervuild raakt. Dat voorkom je door een goede testomgeving op te zetten van je CRM of ERP zodat je daar veilig alles kunt proberen. Pas als de koppelingen 100% sluitend zijn, dan schakel je over naar de live omgeving.

Ook jouw digitale kanalen met elkaar integreren voor meer Digitale Slagkracht?

Neem dan contact met ons op want we praten graag met je verder over de mogelijkheden. We staan je bij met advies en realiseren de gewenste maatwerk oplossing.