Je heb een mooie website of webshop laten ontwikkelen maar welk gedeelte van jouw website presteert het beste? Zijn dat de nieuwsberichten of toch de portfolio-items? Welke productcategorie krijgt eigenlijk de meeste views? En wat is het verschil in pageviews tussen pagina’s voor de zakelijke markt en pagina’s voor de particuliere markt? Inhoudsgroepen in Google Analytics kunnen je helpen deze vragen snel en makkelijk te beantwoorden.
Maak inhoudsgroepen (content grouping) voor meer overzicht
Het verschil in pageviews tussen bepaalde groepen pagina’s kun je natuurlijk met de hand uitrekenen. Maar voor websites met heel veel traffic wordt die klus steeds lastiger. Dit is waar inhoudsgroepen uitkomst kunnen bieden.
Met inhoudsgroepen groepeer je pagina’s op je website. Je definieert groepen in de content op basis van bijvoorbeeld URL parameters of paginatitels. In Google Analytics verschijnt vervolgens de geaggregeerde data per groep en kun je prestaties van de groepen met elkaar vergelijken.
Echt de diepte in met Google Tag Manager
Vanuit Google Analytics kun je contentgroepen instellen maar daarbij blijven de segmentatiemogelijkheden vrij beperkt tot wat de interface je biedt (paginatitel, URI). Door inhoudsgroepen via Google Tag Manager door te geven aan Google Analytics wordt het pas echt interessant.
Zo kun je voor je blogposts bijvoorbeeld data teruggeven over de lengte van titels, de hoeveelheid afbeeldingen die je gebruikt, de lengte van het artikel, de dag waarop ze gepubliceerd zijn en ga zo maar door. Vervolgens krijg je in Google Analytics netjes de data te zien per aangemaakte groep en zie je wat beter werkt. Een technische implementatie die je op weg helpt tref je hier.