In de strategiefase bepaal je welke metrics en KPI’s je gebruikt om te meten of je website effectief is en waar je moet bijsturen. Zodra je nieuwe website live staat begin je met het meten en krijg je na verloop van tijd een beeld van hoe goed je site het doet. Je ziet dan ook gelijk waar je moet bijsturen. De conversie blijft achter. Je boodschap wordt niet begrepen. Het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief is minder hoog dan gedacht. Het aantal aankopen in de shop valt tegen. Allemaal zaken die te verbeteren zijn en door een aantal dingen goed te testen heb je vanzelf input voor verbeteringen.

De vijf seconden test

Om erachter te komen of gebruikers de boodschap snappen die je wilt overbrengen met je website biedt de vijf seconden test uitkomst. In een labsetting laat je vijf seconden een pagina van je website zien. Vervolgens stel je de gebruikers een aantal vragen. Bijvoorbeeld welke boodschap ze denken gezien te hebben. Of welke woorden en associaties bij ze opkomen nadat ze de website gezien hebben.

Eventuele aanpassingen die je bedacht hebt zou je ook met een vijf seconden test aan gebruikers voor kunnen leggen. Zo kun je zien welke verschillen er zijn tussen het nieuwe en oude ontwerp.

De vijf seconden test duurt ook echt vijf seconden en niet langer dan dat. Wanneer je langer dan 5 seconden een pagina aan een gebruiker laat zien, gaat de gebruiker teveel in detail naar de pagina kijken. Dat is iets dat buiten een labsetting niet snel gebeurt. Het gaat erom dat je spontane reacties en antwoorden krijgt zoals je die ook zou krijgen wanneer gebruikers voor het eerst je website zien.

Aan de hand van de uitkomsten van de vijf seconden test, kun je bepalen of de associaties die gebruikers bij jouw site hebben juist zijn. Je kunt zien of ze de boodschap gelijk begrijpen en je weet wat gebruikers van je website vinden. Met behulp van deze inzichten kun je je website optimaal tweaken voor het gewenste resultaat.

A/B tests

Een uitgebreide test die je voor langere tijd draait, zijn de A/B tests. In een A/B test zijn er twee varianten van een pagina. Beide varianten worden random gepresenteerd aan alle bezoekers van je website. Per variant kun je bekijken welk gedrag gebruikers daar wel of juist niet laten zien.

In de ene variant van een pagina kun je bijvoorbeeld met andere kleuren, afbeeldingen of teksten werken. Of je laat een compleet verschillende pagina zien. Behaal je in de ene variant veel meer conversie of verkopen dan in de andere? Dan weet je dat die variant zo snel mogelijk moet doorvoeren!

Er zijn vele SaaS-oplossingen beschikbaar waarmee je A/B tests kunt uitvoeren. Wi je meer weten over A/B tests? Dowload en lees dan ons gratis whitepaper hierover!

1st click testing

De first click test voer je meestal uit in een labsetting. Je onderzoekt of gebruikers op een succesvolle manier een taak op jouw website kunnen volbrengen, op de manier zoals je dat ook voor ze bedacht had. Je stelt bezoekers bijvoorbeeld de vraag: “schrijf je in voor de nieuwsbrief” of “maak een donatie van 5 euro” of “koop een paar blauwe sokken”.

Nu kijk je welke stappen de gebruiker zet om die taakjes te voltooien. Je kijkt of het ze binnen een redelijke tijd lukt om het doel te bereiken en je kijkt hoeveel klikken ze daarvoor nodig hadden. Als de eerste klik van de gebruiker correct is, is de kans het grootst dat de gebruiker de taak succesvol kan uitvoeren. Vandaar de naam van de test.

Wanneer je ziet dat gebruikers de eerste klik te vaak niet goed hebben, dan liggen er dus nog kansen voor optimalisatie. Of wanneer ze wel de juiste klikken doen, maar er net iets teveel tijd voor nodig hebben, dan kun je bepaalde dingen nog duidelijker presenteren. Hoe sneller de gebruiker een taak kan volbrengen in zo min mogelijk klikken, hoe hoger de uiteindelijke conversie.

Eyetracking en heatmaps

Gebruikers vragen naar wat ze doen is waardevol, maar echt zien wat ze doen is wellicht nog waardevoller. Om te bepalen waar gebruikers echt naar kijken en of ze zien wat jij wilt dat ze zien, kun je gebruik maken van eyetracking. Met eyetracking worden de bewegingen van de ogen vastgelegd en zo kun je bepalen hoe iemand jouw website bekijkt en op welke manier en in welke volgorde de gebruiker informatie tot zich neemt.

Eyetracking is een complexe onderzoeksmethode, met name door de techniek die erbij komt kijken om het goed uit te voeren. De interpretatie van de data is soms ook nog een hele klus. Een iets makkelijkere test die ook buiten een lab goed is uit te voeren, zijn de zogenaamde heatmaps. Met heatmaps krijg je inzicht in hoe de gebruiker met zijn muis over jouw site beweegt. De heatmaps zijn een soort proxy van hoe de gebruiker naar je site kijkt.

Eyetracking is dus niet iets wat je ‘even’ inzet. Maar gelukkig hoeft dat ook eigenlijk niet. Er zijn veel onderzoeksbureau’s die onderzoeken hebben gedaan met eyetracking en hun resultaten online hebben gepubliceerd. Want hoewel elke website uniek is, zijn er een hoop best practices die je op iedere site zou kunnen doorvoeren. Eerst wat online onderzoek doen kan dus vaak al veel input en inzichten geven!

Survey’s of polls

Je website is gemaakt met de gedachte een bepaalde boodschap over te brengen, een bepaalde doelgroep aan te spreken of je producten en diensten te verkopen. De eenvoudigste manier om erachter te komen of gebruikers jouw boodschap appealing vinden en of je überhaupt de juiste doelgroep bereikt, is door het simpelweg te vragen.

Dat kan heel uitgebreid door middel van een survey, maar het kan ook eenvoudiger met een poll. Het voordeel van het opzetten van een survey is dat je heel veel data en inzichten over jouw doelgroep verzamelt en dat je daar allerlei kwantitatieve analyses op los kunt laten. Het nadeel van een survey is dat het nogal wat tijd vraagt van de gebruiker om alles in te vullen, en het bedenken van goede vragen en een goede uitwerking daarvan maken is een specialistisch werkje.

Iets eenvoudiger van vorm is een poll. Dat zijn één of twee korte vragen die een gebruiker in een enkele klik kan beantwoorden. Het kost de gebruiker weinig tijd, maar geeft jou als marketeer wel de nodige input. Polls zijn vrij makkelijk te integreren op je website en zijn niet zo ingewikkeld om te bedenken en uit te voeren. Nadeel is natuurlijk wel dat je minder data verzamelt vergeleken met een survey.

Van data naar actie

Naast de tools die hierboven zijn genoemd zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om de effectiviteit van je website te evalueren. En hoewel alle tools er mooi en handig uitzien, raden we je aan om er maar met één of twee te werken. Veel data verzamelen is prachtig, maar kost je een hoop tijd om te verwerken en maakt je werk een stuk complexer.

Focus je op een paar krachtige tools en start met testen, meten en evalueren. Maak van je inzichten een concreet verbeterplan en voer je aanpassingen stapje voor stapje uit. Vele kleine aanpassingen zorgen uiteindelijk ook voor grote veranderingen. Het is niet nodig om rigoureus je website op zijn kop te zetten, dat werkt waarschijnlijk alleen maar averechts. Meet na verloop van tijd wat het effect is van de doorontwikkeling en stuur weer bij waar nodig. Zo kom je van data naar actie en van stilstand naar vooruitgang!