Voor onze klanten zetten we het met regelmaat in: Google Tag Manager. Met Google Tag Manager kun je veel meer meten in je website dan met een standaard implementatie van Google Analytics. Naast Tag Manager is er nu ook iets extra’s voor de webshop eigenaar: Enhanced e-commerce.
Standaard e-commerce versus ‘enhanced’ e-commerce
Binnen Google Analytics kun je twee speciale e-commerce varianten inzetten. Google noemt die de ‘standaard e-commerce’ variant of de ‘geoptimaliseerde e-commerce’ variant (of in het Engels: enhanced e-commerce). Beide varianten zijn te gebruiken via Google Tag Manager.
Met de standaard e-commerce variant krijg je inzicht over de aankoopactiviteit in je webshop. Je kunt product- of transactiegegevens bekijken, wat de gemiddelde orderbedragen zijn en je krijgt conversiepercentages van je webshop gepresenteerd. Met enhanced e-commerce kun je nog wat stappen verder:
- Je ziet heel nauwkeurig hoe mensen door je aankoopproces manouvreren. Je ziet precies in welke stap van het proces ze zitten, wanneer ze een product aan hun winkelwagen toevoegen en wanneer ze afrekenen
- Je krijgt dus ook in één oogopslag te zien wáár in het aankoopproces bezoekers afhaken en hoeveel dat er zijn. Ideaal om datagedreven optimalisaties door te voeren in je checkout proces
Hoe implementeer ik enhanced e-commerce?
Om enhanced e-commerce ten volle uit te kunnen gebruiken, moeten er twee dingen gebeuren. Ten eerste moet je webshop worden aangesloten op Google Analytics via Google Tag Manager. Ten tweede moet er vanuit je webshop de juiste data worden doorgegeven aan Google Tag Manager zodat alles ook goed in Google Analytics terecht komt en je volledig overzicht krijgt van wat er in je webshop gebeurt.
Dat eerste is niet zo moeilijk, dat tweede is al wat lastiger. That’s where we come in.
Meetplan maken, data doorgeven en meten maar!
Samen met jou lichten we je webshop helemaal door. Wat gebeurt er allemaal in die online winkel? Hoe navigeert een klant door de producten heen? Hoe selecteert hij varianten en hoe bestelt hij uiteindelijk een product? Hoe ziet de check-out flow eruit?
Vervolgens bekijken we wat we allemaal willen meten. Je wilt datgene meten waar je ook echt iets aan hebt, wij geloven namelijk niet zo in micro management. Natuurlijk is het interessant om te weten hoeveel seconden iemand erover doet voordat hij een product in zijn karretje gooit, maar laten we eerst maar eens kijken welk product er überhaupt in het karretje gaat. We stellen een meetplan op, wat betekent dat we alle variabelen onder een rij zetten waar jij meer inzicht in wilt hebben.
Vervolgens duiken we de techniek in. We zorgen ervoor dat de site ook alle data goed doorgeeft aan Google Tag Manager. We maken de zogenaamde ‘data layers’ zodat Google precies de juiste informatie uit de website kan vissen om te rapporteren in Analytics. Dit alles zetten we live en het meten kan beginnen.
Alles wordt gemeten, en nu?
Je gegevens druppelen nu dag na dag binnen. Binnen een aantal weken zijn we klaar voor de eerste analyses. We voeren een 0-meting uit om te kijken wat er nu allemaal gebeurt. Hoeveel impressies hebben bepaalde producten gehad en hoeveel verkopen zijn er van die producten geweest? In welke stap in het aankoopproces zijn de klanten uitgestapt?
Vervolgens bedenken we allerlei acties om de conversies te verhogen. Om de verkopen van een product te verhogen moet hij vaker worden weergegeven. Hoe kunnen we het aantal impressies van dat product verhogen om ervoor te zorgen dat het vaker wordt gekocht? En als we zien dat veel klanten afhaken bij de checkout, dan wordt het misschien toch eens tijd dat we die betaalknop wat duidelijker in beeld zetten.
Kortom, op basis van de data uit het meetplan maken we optimalisaties. We verbeteren je webshop en kijken vervolgens naar de resultaten.
Geïnspireerd door Van Ons en gedreven door data maken we periodiek verbeteringen aan je website zodat jij continu je webshop naar een hoger plan tilt. Met dito resultaat.
Wil jij aan de slag met enhanced e-commerce, een meetplan opstellen en vanaf nu elke maand serieus je e-business optimaliseren? Neem dan contact op met Van Ons via 020-3318177 en vraag naar Robert van Eekhout.