Na de lancering van de Sponsored Lens in 2015, breidt Snapchat de mogelijkheden van deze lens uit naar een Shoppable Lens. In de lens komen nu buttons beschikbaar waarmee de gebruiker direct kan worden doorgelinkt naar een goede webshop productpagina.
Wat zijn Sponsored Lenses?
Bij Snapchat draait alles om het maken van foto’s of video’s die kunnen worden doorgestuurd naar vrienden. Het platform is groot en vooral populair onder jongeren. 187 miljoen dagelijkse actieve gebruikers spenderen gemiddeld 30 minuten in de app, waarvan 60% ook zelf een foto of video maakt en die deelt met vrienden.
Een lens is een laag (layer) die de gebruiker over de foto of video van zichzelf kan plaatsen. Sinds 2015 zitten daar dus ook commerciële varianten tussen. Adverteerders ontwerpen hun eigen lenzen en kopen ruimte in binnen Snapchat om deze aan te bieden aan gebruikers. De gebruiker krijgt de lens te zien in de app en kan die eventueel toepassen op zijn of haar foto.
Het gebruik van de lenzen is populair. Dagelijks spelen 70 miljoen gebruikers met de lenzen en meer dan 250 miljoen snaps worden met lens op het platform gedeeld.
Shoppable Lenses
De Sponsored Lens is nu dus uitgebreid naar een “Shoppable Lens”. Waar de lens eerst alleen een boodschap (plaatje of tekst) kon bevatten, komen er nu ook knoppen in de lens beschikbaar waar de gebruiker op kan klikken. De Snapper kan dan geleid worden naar bijvoorbeeld een productpagina. Er komen drie varianten beschikbaar “Shop now” (voor een link naar productpagina’s), “View now” (voor het afspelen van een video) en “Install now” (voor het installeren van een app). Door het toevoegen van de knop in de lens is de cirkel rond voor de adverteerder. Waar de lenzen eerst alleen in te zetten waren voor branding, kan deze nu ook beter worden ingezet om verkopen of conversie te verhogen.
Snapchat onder vuur
De lancering van de Shoppable Lenses komt op een cruciaal moment voor Snapchat. Door een recente wijziging in het ontwerp van de app en het wijzigen van features, hebben veel bekende gebruikers het platform verlaten en worden er minder stories bekeken dan voorheen. Jelmer, ex-Snapper en programmeur bij Van Ons legt uit waarom ook hij Snapchat niet meer gebruikt:
Na de veranderingen in Snapchat ben ik de app minder gaan gebruiken. De vertrouwde feeling is weg en de stories zijn minder overzichtelijk geworden. Ik ben overgestapt naar Instagram, ook omdat de kwaliteit van foto’s en video’s daar veel beter is dan in Snapchat.
Het bereik van adverteerders wordt mogelijk kleiner en dus moeten er nieuwe manieren komen om dat bereik te vergroten. De uitbreiding op de lenzen kan daar een mogelijkheid toe bieden. Of het aantal gebruikers zal blijven dalen of dat die in de toekomst weer de lijn omhoog vindt zal moeten blijken.