Afgelopen dinsdag was Google Marketing Live in San Jose Californië. Omdat het in Nederland ook zomers warm was zijn we lekker thuis gebleven, maar gelukkig konden we alles volgen via de livestream. Heb je die gemist? Geen probleem, hij staat ook op YouTube én we zetten hier een paar interessante dingen voor je op een rijtje (onder de video).
https://youtu.be/MmfaZV96x7A
Responsive Search Ads
Volgens sommigen is dit de grootste vernieuwing in Google Ads sinds 2016: de responsive search ad. Waar je nu een advertentie maakt met één titel en één omschrijving, kun je straks tot 15 titels en tot 4 omschrijvingen opgeven. Daarmee kun je 43.680 verschillende advertenties maken door deze titels en omschrijvingen te combineren. Dat combineren hoef je gelukkig niet zelf te doen, dat is wat een beetje Google magie voor je gaat doen. Door slimme algoritmes toe te passen test Google welke combinaties het beste werken. Na een tijdje weet Google precies welke advertentie het beste converteert op basis van zoekwoorden, apparaat of zoekgeschiedenis van de gebruiker. Automatisch AB testen dus! Later dit jaar worden Responsive Search Ads voor alle adverteerders beschikbaar gemaakt.
Cross Device Reporting
Een van de lastigste zaken voor een marketeer om in kaart te krijgen is welke online journey de klant aflegt. Een klant checkt misschien eerst jouw product op zijn mobiel, bekijkt een paar dagen later nog wat extra informatie via zijn laptop en schaft het product vervolgens aan in een enthousiaste bui via de ipad op bank. Als marketeer of beheerder van een site is het lastig om te zien welke volgorde en route de klant aflegt als hij steeds wisselt van device.
Met Cross Device Reporting, moet dit allemaal iets inzichtelijker worden gemaakt in Google Analytics. Geanonimiseerd, en alleen als de gebruiker daar toestemming voor geeft, houdt Google voor je bij via welke apparaten en in welke volgorde een bezoeker jouw website heeft bekeken. Zo krijg je meer inzicht in de customer journey en kun je daar in de toekomst beter voor optimaliseren.
Snelheid van je landingspagina’s in kaart
In de nieuwe Google Ads omgeving komt er ook informatie beschikbaar over de snelheid van je landingspagina die je achter de advertentie hangt, de zogenaamde Mobile Landing Page Speed Score. Snelheid van je landingspagina’s is belangrijk: 50% van de bezoekers zien af van een mogelijke aankoop als de landingspagina waar ze op kijken traag is, aldus Anthony Chavez van Google. Meteen zien hoe snel je landingspagina is, is dus superhandig. Hoewel je dit ook kunt checken met bijvoorbeeld PageSpeed Insights, is het voordeel van de Mobile Landing Page Speed Score dat deze elke dag voor je wordt geüpdatet.
Local ads
Volgens Google is het zoekvolume op lokale termen zoals “bakkerij dicht bij mij” in de afgelopen 2 jaar 3 keer zo groot geworden. En dat biedt weer mogelijkheden voor adverteerders die hun klanten graag in een winkel willen hebben. Google speelt hierop in met de zogenaamde “Local Ads”. De adverteerder voert zijn locatie in en levert wat creatief materiaal aan zoals foto’s. Google presenteert deze ads wanneer klanten een lokale zoekterm gebruiken én in de buurt zijn. Ideaal om meer bezoekers in je winkel te krijgen!
Afbeelding: https://blog.google/technology/ads/machine-learning-hands-advertisers/