Vorige week kondigde Google aan dat ze na anderhalf jaar experimenteren gaan beginnen met het zogenaamde “mobile-first indexing”. Wat betekent dat en hoeveel impact heeft dat op jouw website?
Normaal gesproken crawlt Google de desktopversie van de pagina’s op je website. Als die pagina echter heel anders is dan de mobiele versie van een pagina, dan kan dat problemen opleveren voor mobiele gebruikers. Google indexeert dan misschien informatie die op een desktop wel zichtbaar is, maar op een mobieltje niet. En dat is frustrerend voor de hoofdzakelijk mobiele gebruikers van Google.
Er blijft één pagina met resultaten
Google gaat dat vanaf nu dus anders aanpakken. Er wordt gecheckt of er een mobiele versie is van de website, en als die er is wordt die gebruikt voor het indexeren. Er komt overigens geen aparte index waarin alleen de mobiele resultaten staan. Er blijft gewoon één index met alle resultaten. Als Google geen mobiele variant van de pagina kan vinden, dan wordt gewoon de desktop variant geïndexeerd.
Wat ga ik hiervan merken?
In eerste instantie nog niet zoveel. Google stelt webmasters via de Google Search Console op de hoogte wanneer de mobiele versie van de site wordt geïndexeerd. Het is goed mogelijk dat je toegenomen crawlverkeer ziet van de Smartphone Googlebot. De pagina’s die succesvol door deze bot zijn gecrawld, worden vervolgens als zoekresultaat weergegeven en tevens gecached. Mobile indexing heeft geen invloed op de ranking van je pagina’s. Bij mobile indexing gaat erom hoe de content wordt opgehaald door Google, niet om de ranking van de pagina. Wil je weten of je volgens Google helemaal mobile ready bent? Check dat dan op de Mobielvriendelijke Test van Google.
Hoeveel sites zijn eigenlijk mobile friendly?
Dat blijkt toch wel lastig te zeggen, want wanneer is een website mobile friendly? Hiervoor zijn geen keiharde standaarden. Er zit overigens wel een verschil tussen “mobile friendly” en “responsive”. De afbeelding hieronder laat dat duidelijk zien:
Dat het percentage mobielvriendelijke websites hoog is, dat blijkt uit meerdere bronnen. Het percentage ligt zo rond de 80-85%. Van de eerste 100 websites die in 2017 genoteerd staan in de Alexa Top 500 sites list is 80% mobielvriendelijk. En volgens Google zelf lag het aantal mobielvriendelijke resultaten dat verscheen via mobile search in 2016 op 85%.
Waarschijnlijk zit het dus wel goed met de mobielvriendelijkheid van jouw site. Blijf echter altijd kijken naar de werking van de mobiele versie van je site en probeer die waar mogelijk steeds te optimaliseren. Zo waarborg je dat jouw bezoeker vindt wat hij zoekt en creëer je een optimale gebruikerservaring.