Salesforce is het meest toegankelijke customer relationship management (CRM) platform voor effectief relatiebeheer.
WordPress is de makkelijkste manier om websites te beheren en verreweg het meest gebruikte content management system (CMS) ter wereld.
Een intelligente koppeling tussen beide koppelt jouw bedrijfslogica, klantdata en marketingmaterialen aan elkaar. Dat scheelt vaak handwerk en zorgt voor een veel effectievere en betere benadering van prospects, bestaande klanten en leden.
CRM? CMS? Wat krijg ik in de praktijk?
Bij de realisatie van een nieuwe site ontwikkelen we de koppeling op maat.
Effectief ontstaat een maatwerk WordPress-plugin die het mogelijk maakt om elk object en iedere gebruiker tussen WordPress en Salesforce te synchroniseren.
Denk aan een studievereniging met 10.000 leden. Die leden mogen zelf hun persoonlijke gegevens beheren, maar het bestuur moet ook goed kunnen filteren om nieuwsbrief-lijsten te maken of segmenten (bijvoorbeeld alle Master-studenten) van de groep te benaderen. Typische functionaliteiten die horen bij een CRM.
Is dat wel veilig?
De veiligheid van een site of persoonlijke data is vooral afhankelijk van de opslag van de informatie en het gedrag van de verantwoordelijke (hoofd)gebruikers.
Onze Salesforce WordPress koppeling is geen middleware tussen de beide systemen in, dus de data is niet op een extra plek opgeslagen, maar zit simpelweg in WordPress of in Salesforce (meestal die laatste). Met elkaar bedenken we vooraf de meest logische en zinvolle data architectuur en hierin komt vast te liggen waar de belangrijkste data dan wel heen gaat, wat de risico’s zijn en wat er aan gedaan kan worden om de data op die hoofdplek te beveiligen.
Waarom moet de data naar Salesforce toe?
In WordPress kunnen ook enkele acties uitgevoerd worden op een gebruikersbestand, maar in tegenstelling tot een typisch CRM is dat beperkt. Door de belangrijke data naar Salesforce te sturen wordt het ineens mogelijk complexe filtering toe te passen en data te combineren.
We nemen ter illustratie weer de studievereniging als voorbeeld. De 10.000 leden hebben zelf toegang tot de site om hun persoonlijke gegevens aan te passen wanneer nodig en het bestuur heeft in Salesforce eenvoudig uitdraaien van:
- Alle leden in een bepaalde afstudeerrichting of fase (Bachelor, Master enz.);
- Bachelor-studenten die op het eindfeest van vorig jaar waren en dit jaar nog geen kaartje hebben gekocht;
- Master-studenten die op de afgelopen drie evenementen waren ingeschreven, in het Honoursprogramma mee doen en als interesse ‘Economie’ hebben aangevinkt.
Bovendien heeft Salesforce een soort “app store” van zichzelf waardoor dit soort gebundelde data ook eenvoudig doorgezet kan worden naar populaire andere tools, zoals Eventbrite voor betaalde ticketing. De mogelijkheden zijn eindeloos. 🙂
Gaat de data beide kanten op?
Van WordPress naar Salesforce én van Salesforce naar WordPress, beide is mogelijk.
Het is wel altijd wenselijk om één systeem “leidend” te maken, dat wil zeggen dat de data daar altijd moet kloppen en het hoofdsysteem is. Het andere systeem “luistert” naar wat het andere opdracht zodat geen afwijking tussen beide kan ontstaan.
Wat is er nodig voor een Salesforce WordPress koppeling?
- Een WordPress site of shop.
- Een webbureau zoals Van Ons.
- Een Salesforce implementatie partner.
- Een Salesforce CRM omgeving, met minimaal 2 licenties. Eentje voor de menselijke gebruiker, eentje voor de API.
Nog geen Salesforce implementatie partner?
Van Ons kent er meerdere in binnen- en buitenland, dus we kunnen er altijd eentje aanraden, maar je bent vrij om er zelf eentje te kiezen natuurlijk.
Een Salesforce implementatie partner is altijd nodig om de software goed in te richten en daarmee een fundering te leggen waar je als organisatie jaren mee vooruit kunt.