Smitma is een van de grootste spelers wereldwijd in de in- en verkoop van gebruikte graafmachine’s. Maar ook voor walsen, bulldozers en ander zwaar rollend materieel ben je bij Smitma aan het juiste adres. Vanuit het hoofdkantoor in Venlo worden alle voertuigen uitvoerig gecontroleerd zodat ze in de beste staat en met kwaliteit gewaarborgd een nieuw leven beginnen bij een nieuwe eigenaar.

Een ERP-driven website

Het eigen ERP systeem dat bij Smitma wordt gebruikt vormt het kloppende hart van de dagelijkse operatie in het bedrijf. Vanuit Smitma was er een grote wens om de website helemaal te integreren met het ERP. Zo konden klanten beter en sneller worden bediend en leverde dit tijdswinst op voor medewerkers op de commerciële afdeling.

Om het ERP te koppelen, moest er een API beschikbaar zijn. Die was er nog niet. Samen met de ontwikkelaars van het ERP systeem, heeft Van Ons meegedacht over het ontwerp van een custom API. Na oplevering van de API, kon de website perfect geïntegreerd worden met het ERP systeem. 

Producten vanuit het ERP zichtbaar de website

In het ERP systeem staan alle machines en onderdelen die bij Smitma te koop zijn. Met een enkele klik kunnen de beheerders een product in het ERP ook op de website tonen. Met een ‘close-to-realtime’ verbinding verschijnen zo alle beschikbare machines vanuit het ERP op de site. Zo heeft de klant altijd de beschikking over een actueel aanbod en hoeven de beheerders maar op één plek in de digitale keten een product toe te voegen.

Salesaanvragen direct bij de juiste persoon

Op de website is het mogelijk om inspectierapporten of offertes op te vragen van de beschikbare machines. Ook die aanvragen komen gelijk terecht in het ERP systeem. Geen gedoe meer met e-mails en leads die overgezet moeten worden in een administratie. De offerteaanvraag wordt verzonden op de site, direct ingeschoten in het ERP en komt zodoende op de juiste plek en bij de juiste persoon terecht die de aanvraag kan opvolgen.

Een klantportaal voor een optimale customer experience

In een moderne digitale strategie kan een klantportaal of mijn omgeving eigenlijk niet meer ontbreken. Zo hebben we voor Smitma een klantportaal ontwikkeld die zorgt voor een nog betere klantervaring. Klanten kunnen op de website een account aanmaken voor het klantportaal. In dat portaal zien ze hun openstaande en opgevraagde offertes maar bijvoorbeeld ook recente zoekopdrachten. Die zoekopdrachten kunnen ze ook opslaan en via een notificatieservice krijgen klanten vanzelf bericht als er nieuwe producten beschikbaar zijn binnen de gekozen zoekopdracht.

Snel navigeren door de website met optimale SEO waarde – In de website is veel gebruik gemaakt van AJAX. Bij zoekopdrachten is een predictive search geïntegreerd, die op basis van de eerste letters van een zoekopdracht alvast wat suggesties voor resultaten geeft. Daarnaast kan de gebruiker ook snel door het aanbod van producten navigeren door gebruik te maken van de ingebouwde filters. Alle pagina’s zoals categoriepagina’s of productpagina’s zijn allemaal voorzien van extra tekstvelden en zijn gewoon direct te benaderen vanuit Google. Zo maximaliseren we de indexeerbaarheid van de website, terwijl de gebruiker snel met AJAX door de site kan browsen.

Dit hebben wij gedaan