Indebuurt is uitgeroepen tot winnaar van zowel “Beste website Nieuws” als “Populairste website Nieuws”!
De Persgroep is een aantal jaren geleden begonnen met het opzetten van Indebuurt. Alles wat je wilt weten over eten & drinken, uitjes, wonen en winkelen in jouw stad vind je terug op dit platform. Behalve de nieuwtjes bevat Indebuurt ook een bedrijvengids waar een mooi overzicht is van alle voorzieningen en dienstverleners in de buurt. Denk aan de kapper, de boekhandel en leuke restaurants. Content vloeit automatisch naar andere regionale websites van De Persgroep. Daarnaast worden de meest populaire artikelen van Indebuurt ook doorgezet naar AD.nl. Lokaal nieuws met een enorm bereik dus!
Hyperlokaal
Indebuurt is gebouwd in WordPress. Na een langdurige periode waarin intern gekeken werd wat wel en niet in het platform zou passen was het tijd om de doorlooptijd van nieuwe functionaliteit sterk te verkorten. De wens voor een actief betrokken partner groeide doordat De Persgroep besloot als uitgever meer en meer in te zetten op ‘hyperlokaal’, nieuws dat niet dichter bij jou kan staan. Direct uit je straat bijvoorbeeld!
De drie stedensites voor Delft, Utrecht en Dordrecht bestonden al en eind 2016 werd een plan gemaakt om in 2017 flink uit te breiden, naar tientallen steden. Inmiddels heeft Indebuurt meer dan 40+ steden.
Het uitrollen van nieuwe steden was ingewikkeld, duurde lang en was kostbaar. Dat moest anders.
Naar een schaalbaar en flexibel platform met groot bereik
Van Ons neemt tegen het einde van 2016 het beheer van het platform over. De focus in de werkzaamheden lag op het volledig herbouwen van de back- end front-end zodat er een schaalbaar platform neergezet kon worden. Er is uitvoerig gesproken over de functionaliteiten die in het platform moesten komen en de front- en back-end van het platform zijn van tevoren helemaal uitgetekend. We hebben gekeken welke bestaande elementen uit het platform hergebruikt konden worden en welke zaken opnieuw moesten worden ontwikkeld. Op die manier hebben we de goede stukken uit het bestaande platform gehaald en aangevuld met herbouwde delen. Dat scheelt in de kosten en leverde flinke tijdswinst op.
Livegang, verdere uitrol en doorontwikkeling
Begin maart 2017 werd het nieuwe Indebuurt platform in gebruik genomen en wordt sinds die tijd steeds weer verder doorontwikkeld. In 2020 zijn we gestart met het omzetten van het platform naar de nieuwe WordPress omgeving. Daarnaast is er een volledige redesign gedaan.
Door slimme keuzes te maken qua hosting en techniek kunnen de nieuwe steden in redelijk korte tijd worden uitgerold en is de redactie snel up en running om content te plaatsen. Niet alleen worden er op regelmatige basis nieuwe steden uitgerold, het platform zelf is ook continu in ontwikkeling. De Persgroep heeft gekozen voor een samenwerking met Van Ons waarin op wekelijkse basis een aantal dagen aan de techniek en vormgeving wordt gewerkt. Op die manier verzekert Indebuurt zich van een continu proces van innovatie, uitbreiding en verbetering van het platform.
Door op wekelijkse basis aan het platform te werken verzekert De Persgroep zich van continue innovatie, verbetering en uitbreiding van het Indebuurt platform.
Indebuurt bestaat uit 40 redacties. Zij werken allemaal in hun eigen website. Ondanks dat het 40 verschillende redacties zijn, is het vanuit 1 paneel te beheren en hebben ze dus globaal beheer. Zo kan de product owner nieuwe categorieën aanmaken en doorvoeren op alle websites.
Voor de redacteuren hebben we de standaard rollenstructuur van WordPress helemaal passend gemaakt voor de redacties van de betreffende steden. We hebben mooie integraties gemaakt met Aagje, de “slimme database” van De Persgroep waar allerlei gebruikersdata wordt samengebracht waarmee krachtige analyses kunnen worden gemaakt. En de vacatures die geplaatst worden op Indebuurt kunnen eenvoudig gekoppeld worden aan een bedrijf in de bedrijvengids zodat het profiel van de betreffende bedrijven altijd is aangevuld met de actuele vacatures die ze open hebben staan.
Alles doormeten met Google Tag Manager
In het Indebuurt platform is ook een verregaande integratie gemaakt met Google Tag Manager. Los van de “eenvoudige” tracking van CTA’s, outbound clicks, inbound clicks en clicks op social media items, worden ook de wat lastig te vangen zaken gemeten. Bijvoorbeeld of een blokje met bedrijveninformatie in beeld is geweest in een gesponsord artikel of wanneer er meer berichten worden ingeladen op de homepage. Door deze informatie nauwkeurig in de gaten te houden wordt de website steeds verder geoptimaliseerd om een goede gebruikerservaring neer te zetten.