Een logisch en vanzelfsprekend ontwerp. Met de kracht van UX.

Omdat het verouderde design niet meer aansloot bij de huidige ambities en waarden van de IKEA Foundation, werd een compleet nieuw platform ontworpen. Een platform waarop de kernwaarden – pillars – van de IKEA Foundation de aandacht krijgen die ze verdienen. De partners waarmee ze samenwerken, de grants die ze verschaffen en natuurlijk ook de filantropische projecten die hiermee tot stand komen werden allemaal op een zodanige manier geïntegreerd in het platform dat de indeling logisch en vanzelfsprekend is geworden.

Een logisch en vanzelfsprekend design klinkt voor de hand liggend, maar er gaat een hoop UX onderzoek aan vooraf. Vanuit een UX perspectief verstaan we onder “logisch” een gestructureerde en gebruikersvriendelijke informatiestructuur. Het doel van zo’n logisch ontwerp is ervoor zorgen dat gebruikers informatie gemakkelijk kunnen begrijpen, vinden en gebruiken, wat resulteert in een positieve gebruikerservaring.

Zo ging de complete navigatie van het oude platform op de schop. Er kwam een nieuw thema, custom-made content blokken en nieuwe menustructuren. Daarbij werden alle pillars van de IKEA Foundation door elkaar heen verweven. Zo kan je nu direct zien welke partners wat voor projecten uitvoeren, hoeveel budget (grants) zij krijgen en wat er over is verschenen in de media. Bovendien ontwikkelden we de structuur zodanig, dat bij elke grant wordt bijgehouden wat het budget is en hoeveel hiervan al besteed is aan de respectievelijke organisatie/partner. Veel informatie behapbaar gemaakt dus! Een vanzelfsprekend en logisch ontwerp.

“Van Ons is een fijn team om mee samen te werken. Ze zijn experts in hun vakgebied, professioneel en altijd open en samenwerkend.

Van Ons combineert een goed oog voor de ‘look and feel’ van een website met diepgaande technische kennis. Ze reageren snel op feedback en nemen overal tijd voor.”

Wat vindt de klant

Van Ons is een fijn team om mee samen te werken. Ze zijn experts in hun vakgebied, professioneel en altijd open en samenwerkend. Van Ons combineert een goed oog voor de ‘look and feel’ van een website met diepgaande technische kennis. Ze reageren snel op feedback en nemen overal tijd voor.

Als mondiale filantropische organisatie is onze website van cruciaal belang voor het communiceren van onze visie, missie, waarden en focus van ons werk. We willen echter ook open en transparant zijn over al onze subsidies. Dat vereist het publiceren van een grote hoeveelheid publiek toegankelijke informatie op ons platform. Van Ons heeft ons geholpen bij het navigeren door zowel de technische als de design kant van deze uitdaging, door een platform te ontwikkelen dat er goed uitziet, soepel werkt en aan de backend eenvoudig te updaten is.

Van Ons ontwierp de vorige website van de IKEA Foundation. In 2022 hebben wij Van Ons de opdracht gegeven om onze website opnieuw te ontwerpen en een aantal nieuwe functionaliteiten voor ons te bouwen. We zijn erg blij met het platform dat ze hebben gebouwd.

Antony Underwood

Strategic communications at the IKEA Foundation

Nieuw wordpress platform voor de IKEA foundation ontwikkeld door Van Ons

Voor iedereen, maar vooral voor IKEA medewerkers

Een van de aspecten die het oude platform ontbeerde was bekendheid van de Foundation voor IKEA medewerkers. Oorzaak daarvan was onder andere de navigatie, maar ook beschikbaarheid en met name de zichtbaarheid van projecten en verantwoordelijken binnen de Foundation kregen te weinig aandacht. Meer aandacht voor wat ze doen, maar ook wie dat doen. Het design en de content van het platform zorgen er nu voor dat er meer binding is met IKEA medewerkers.

Op maakt gemaakt

Buiten de aandacht voor de gebruiker om is het platform ook sterk verbeterd voor de beheerders. De eerder genoemde custom-made content blokken zorgen hiervoor. De techniek van Gutenberg zorgt ervoor de beheerders precies zien hoe hun content aan de voorkant wordt weergegeven.

De Gutenberg-blokken in de WordPress omgeving bieden ook een grote flexibiliteit bij het opmaken van inhoud. Content beheerders kunnen eenvoudig verschillende soorten blokken toevoegen en op maat maken om de inhoud van bijvoorbeeld partnerpagina’s of berichten aan te passen. En omdat deze speciaal ontworpen zijn voor de IKEA Foundation, is elk blok direct voorzien van de huisstijl.

Waar in het oude platform de contentbeheerders nog veel data, voor bijvoorbeeld grants, manueel bijhielden, hebben we dit in het nieuwe platform geautomatiseerd. Met een simpele upload van een bestand kan alles in één keer worden bijgewerkt.

Dit is de IKEA Foundation

De IKEA Foundation is een non-profitorganisatie die in 1982 is opgericht door de Zweedse miljardair Ingvar Kamprad, de oprichter van IKEA. Deze stichting onvtangt financiering van de INGKA Foundation.

Oorspronkelijk lag de focus van de stichting op architectuur en interieurontwerp, maar in 2009 breidde hun missie uit om zich te richten op het verbeteren van kansen voor kinderen. In 2020 heeft de stichting subsidies ter waarde van in totaal $220,67 miljoen toegekend aan partners en organisaties.

Een aantal prominente partners met wie de IKEA Foundation samenwerkt zijn onder andere UNICEF, het Rode Kruis en Habitat for Humanity.

Nieuw wordpress platform voor de IKEA foundation ontwikkeld door Van Ons

Ook een uitgebreid en beheerbaar content platform nodig?

Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen verder.

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief
Af en toe versturen wij een nieuwsbrief. Niet te lang, niet te vaak. Mooie opgeleverde projecten en opmerkelijke nieuwtjes. En soms een uitnodiging voor een leuk evenement.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit hebben wij gedaan