Begin met het inrichten van een funnel volgens het See-Think-Do-Care principe

Dat hebben we eerder gehoord! Net als bij de inrichting van succesvolle advertising campagnes (check ons webinar met SocialMediaMen!) is werken vanuit een funnel wederom de basis van een goede contentstrategie. Er zijn verschillende soorten funnels die je kunt gebruiken. Het See-Think-Do-Care model is volgens de mannen van Orangedotcom een hele krachtige.

Voordat de klant overgaat tot een transactie, doorloopt hij of zij een aantal fases in de funnel. Hieronder lichten we ze kort toe:

  • See: de klant gaat op zoek naar aanbieders die het probleem wat de klant op dat moment heeft kan oplossen.
  • Think: de klant neemt een bepaalde aanbieder in overweging om een product of dienst bij aan te schaffen.
  • Do: de klant gaat over tot actie en koopt een product of dienst bij een bepaalde aanbieder
  • Care: de klant heeft het product of de dienst in gebruik en heeft achteraf behoefte aan service, hulp of uitleg.

Een goede en doordachte contentstrategie zorgt ervoor dat er geschikte content is voor elke fase uit deze funnel. In de See-fase is het dus belangrijk om je merk te laden en om content te hebben die bijdraagt aan de zichtbaarheid van jouw merk. In de Think-fase zorg je ervoor dat je het juiste verhaal vertelt aan de juiste potentiële klant (storytelling). In de Do-fase is het van belang dat jouw content op de juiste manier een aankoop faciliteert (ook in technische zin, een aankoop doen moet makkelijk zijn!). En in de Care-fase hou je met bijvoorbeeld mailings je klanten op de hoogte van nieuwe producten of geef je tips over het juiste onderhoud van hun aankoop.

Welke Hero, Hub en Hygiene content ga je maken?

De soorten content die je maakt per fase in de funnel kun je ook onderverdelen. Daarvoor wordt de Hero-Hub-Hygiene indeling aangehouden. Hieronder kort een uitleg van elke soort.

  • Hero content: dit is content waarmee je in potentie een hele grote groep mensen kunt bereiken omdat het bijvoorbeeld viral gaat of veel wordt gedeeld. Het gaat dan ook vaak om rijke content, omdat rijke content vaak relevanter is voor de gebruiker en dus sneller wordt gedeeld. Denk aan videocontent, bijvoorbeeld de registratie van een offline event of van een state-of-the art showreel.
  • Hub content: dit is de content die je maakt om in contact te blijven met je doelgroep en de engagement gaande te houden. Denk aan blogposts die je schrijft op je blog. Dat zorgt ervoor dat mensen geïnteresseerd en nieuwsgierig blijven en dat ze jouw kanalen meerdere keren opzoeken.
  • Hygiene content: de content die standaard aanwezig moet zijn op je website. Bijvoorbeeld je contactgegevens, welke diensten je aanbiedt of hoe je werkwijze eruit ziet.

Het belangrijkste is om je Hub en Hygiene content op orde te brengen en daar ook in eerste instantie meer van te produceren. Daarna kun je kijken of je hero content kunt maken. Maak in je contentplanning ook onderscheid tussen de Hero-Hub-Hygiene content zodat je een goede verdeling daartussen niet uit het oog verliest.