Direct het hele webinar inclusief Q&A bekijken (56 min)? Dat kan! Abonneer je via het veld hieronder direct op onze nieuwsbrief en ontvang het webinar in je mailbox!

"*" geeft vereiste velden aan

Bouwsteen 1: werk vanuit een funnel

De eerste stap in het opzetten van je advertising campagnes op social media is door een funnel op te zetten. Bovenaan de funnel probeer je awareness te creëeren bij de doelgroep en onderaan de funnel is het doel om een lead te converteren naar een klant. Er zijn meerdere manieren om je funnel in te delen en op te bouwen. De bekende zijn AIDA (Awareness, Interest, Desire, Action) of “See Think Do Care” van Google. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit welke je toepast, zolang je maar begrijpt dat er verschillende fases zijn waarin iemand zich kan bevinden voordat hij of zij klant bij jou wordt.

De funnel is belangrijk omdat het een framework is op basis waarvan je je ad campagnes bedenkt en uitvoert. De funnel dwingt je ook keuzes te maken in je budget. Hoeveel geld wil je besteden aan advertising voor de bovenkant van de funnel en hoeveel budget voor de onderkant? Je budget 50/50 verdelen is overigens een prima vertrekpunt.

Hoewel veel marketeers en ad campagnes worden afgerekend op ROAS zou dat niet het primaire doel moeten zijn. Integendeel misschien zelfs. Want een campagne die uitsluitend gericht is op het binnenhalen van conversies is een strategie die op de lange termijn niets oplevert. Conversies scoren is niet heilig. Awareness, bekendheid en betrokkenheid opbouwen bij een bepaalde doelgroep leggen namelijk de basis voor conversie.

Bouwsteen 2: goede content voor je campagnes

Zoals je ook keuzes maakt in de budgetten die je beschikbaar stelt voor iedere fase in de funnel, zo doe je dat ook voor je content. Bij iedere stap in de funnel hoort unieke content. Een potentiële klant heeft namelijk in iedere fase van de funnel andere vragen die beantwoord moeten worden. Vraag jezelf dus per fase af welke informatie écht belangrijk is voor de doelgroep en maak daar vervolgens de juiste content bij.

Een belangrijke trend in het maken van content is overigens de shift van statische naar visuele content. Plat gezegd, van tekst naar video. Uit diverse onderzoeken blijkt dat 79% van de gebruikers op social platforms een product of dienst graag in videovorm wilt leren kennen. Ben jij daarop voorbereid?

Bouwsteen 3: een perfecte beheersing van de FB Ads manager

Een succesvolle campagne bedenken is de eerste stap, daarna moeten alle ideeën geïmplementeerd worden. Slim en goed gebruik van de Ads manager van FB en Instagram is dan een onmisbare schakel in het geheel.

Wist je bijvoorbeeld dat je in de ads manager zogenaamde “instant experiences” kunt maken? Daarmee bouw je relatief eenvoudig kleine magazines die de gebruiker in FB gelijk kan openen en lezen. Van daaruit kun je weer linken naar andere content. Maar, je kunt ook retargetten op basis van het aantal seconden dat ze naar je magazine gekeken hebben. Iemand die kort heeft gekeken moet waarschijnlijk nog wat meer overtuigd worden, iemand die lang heeft gekeken is wellicht al rijp om te converteren. Met slimme retargetting en goede beheersing van de Ads manager van FB kun je hier optimaal op inspelen.

Wil je het hele webinar met Chris Rassaerts van SocialMediaMen terugkijken? Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de video (56 min) direct in je mailbox.

"*" geeft vereiste velden aan