Als je bezig bent met het (laten) maken van een Functioneel Ontwerp voor je nieuwe website, dan sta je er niet altijd bij stil dat sommige elementen niet helemaal werken zoals je voor ogen had. De interface is wellicht niet intuïtief genoeg waardoor de gebruiker een handeling doet die je niet verwacht. Met als grootste gevolg dat de gebruiker zijn doel op de site niet bereikt en weggaat.

Maar er kunnen ook andere foutjes ontstaan. Een verkeerde interne link die niet bestaat bijvoorbeeld. En dan is het wel zo leuk als er een goed vangnet voor de gebruiker is.

Je doet er verstandig aan om in de FO fase al na te denken over wat te doen als er iets niét goed gaat op je site. Hieronder geven we je een aantal zaken om alvast over na te denken.

Ontwerp een 404 pagina

Het zal je verbazen hoe vaak men “vergeet” een 404 pagina uit te tekenen en te ontwerpen. Dat gaat meestal niet expres of bewust: in veel softwarepakketten zit vaak al een standaard 404 pagina ingebakken. De noodzaak is er dus niet altijd om er eentje los te ontwerpen, want er is al een 404 pagina.

En toch loont het de moeite om in een veel eerder stadium al over je 404 pagina na te denken. Het klinkt gek, maar het is een heel leuk moment om even te ‘shinen’ bij je klant. Jezelf een beetje op de hak te nemen en te laten zien dat je je als merk ook kwetsbaar kunt opstellen. Als er iets verkeerd gaat op je site, dan is het maar beter dat je er een leuke, positieve twist aangeeft. Klanten, bezoekers en gebruikers waarderen dat enorm. Maar het doel is ook belangrijk: geef op de 404 de gebruiker weer handvatten om verder te kunnen navigeren op de site!

404 pagina

Ontwerp een ‘geen resultaten gevonden’ pagina

Veel sites hebben een zoekfunctionaliteit ingebouwd. Erg handig voor de gebruiker want die kan beter informatie vinden op je site en handig voor jou want jij weet precies waar je gebruiker naar op zoek is. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat de gebruiker iets zoekt wat er niet is. Hoe vang je dat op?

Denk ook de zoekresultatenpagina goed uit in de FO fase. En denk daarbij dus ook aan de mogelijkheid dat er géén resultaten zijn. Ontwerp vast manieren waarop de gebruiker misschien wél kan vinden wat hij zocht (“bedoelde je soms…”) of geef een overzicht van de belangrijkste pagina’s op je site zodat de kans het grootst is dat de gebruiker goed wordt geholpen.

geen zoekresultaten

Geef vooraf feedback

Een website of webshop telt vaak meerdere formulieren, bijvoorbeeld om contact op te nemen, maar ook om een order te plaatsen. Sommige formulieren zijn lang en vragen veel informatie en de kans op fouten neemt dan ook toe. In de FO fase van je site moet je alvast nadenken over de manier waarop de gebruiker informatie achterlaat en hoe jij hem daarbij kan helpen.

Dat doe je door gelijk vanaf het eerste moment feedback te geven over hoe de gebruiker iets moet invullen. Zijn er bijvoorbeeld speciale vereisten voor het invoeren van een postcode, maak dat dan gelijk kenbaar aan de gebruiker. Zet boven het invoerveld bijvoorbeeld “1017XS” om duidelijk te maken dat er geen spaties tussen de cijfers en de letters mogen zitten.

Geef achteraf feedback

Hier hebben we het al vaker over gehad: maak in je functioneel ontwerp ruimte voor feedback aan de gebruiker op het moment dat iets niet goed gaat. Bijvoorbeeld de foutafhandeling bij verkeerd ingevulde formulieren. Markeer niet alleen de velden waar iets verkeerd is gegaan, maar vertel de gebruiker ook hoe het veld wél ingevuld moet worden. Zet die feedback duidelijk in beeld, zodat je er niet naar hoeft te zoeken.

De bedankpagina van een webshop is ook een mooi moment om de gebruiker van feedback te voorzien. Behalve een “bedankt voor je order” kun je daar alle bestelinformatie nog een keer opsommen. Dat geeft extra zekerheid en een goed gevoel bij degene die de bestelling heeft geplaatst.

feedback achteraf

Ontwerp het kruimelpad

Een kruimelpad ontwerp je niet echt voor het geval er iets misgaat, maar het is wel prettig om er een te hebben. Mocht de gebruiker ergens vastlopen in je site (om wat voor onvoorziene reden dan ook), dan is er altijd de mogelijkheid om makkelijk naar een ander niveau in de site te navigeren.

Essentieel bij een kruimelpad is dat deze goed zichtbaar is. Denk in de FO fase dus goed na hoeveel ruimte er nodig is voor het pad. Want als er titels in een kruimelpad staan die erg lang worden, dan kun je wel eens ruimte tekort komen. Inzicht in de content die op de site komt is dus hier ook wel handig.