Een dunne lijn tussen veel of weinig

Het hebben van te veel items in de navigatiebalk kan gebruikers overweldigen en het voor hen moeilijk maken om te vinden wat ze zoeken. Aan de andere kant kan het hebben van te weinig items het voor gebruikers moeilijk maken om door de site te navigeren en de informatie te vinden die ze nodig hebben. Damned if you do, damned if you don’t. Maar er is hoop!

Vanuit een UX-standpunt kan het beste aantal onderwerpen in de navigatiebalk van een website variëren, afhankelijk van de specifieke context en doelen van de website. Als algemene regel wordt echter aanbevolen om het aantal onderwerpen in de navigatiebalk op ongeveer 5-7 items te houden. En daar is natuurlijk een reden voor.

Naast het aantal items zijn ook de labeling en organisatie van de onderwerpen in de navigatiebalk belangrijke factoren om rekening mee te houden. De labels moeten duidelijk en beknopt zijn, en in taal die vertrouwd en begrijpelijk is voor de doelgroep. De onderwerpen moeten ook op een logische en intuïtieve manier worden georganiseerd en de hiërarchie en structuur van de inhoud op de site weerspiegelen.

Uiteindelijk is het doel van de navigatiebalk om gebruikers een duidelijk en gebruiksvriendelijk pad te bieden naar de informatie die ze nodig hebben, dus het is belangrijk om rekening te houden met het perspectief van de gebruiker bij het ontwerpen en organiseren ervan.

De wet van Miller

Je raadde het waarschijnlijk al. Want het was natuurlijk good old George Miller die dit in 1956 ontdekte. “The magical number seven, plus or minus two”. Mensen zijn in één opzicht tamelijk gelijk, bewees Miller, want het korte termijn geheugen van veruit de meeste mensen houdt kortstondig zeven elementen vast.”

Het idee om het aantal items in de navigatiebalk op ongeveer 5-7 items te houden, is dus gebaseerd op de wet van Miller, een bekend concept in de cognitieve psychologie. De wet van Miller stelt dat het menselijk brein op elk moment slechts ongeveer 7 (plus of min 2) stukjes informatie in het kortetermijngeheugen kan bevatten.

De 3 kernpunten van Miller

  • Staar je niet blind op dat “magische” getal 7. Niet alle design beslissingen hoeven aan de hand hiervan verantwoord te worden. Wat niet logisch voelt, is vaak ook goed.
  • Zorg ervoor dat content in behapbare stukken gepresenteerd wordt aan de gebruiker. Dit helpt voor het begrijpelijk houden van de inhoud en het onthouden ervan. Ook wel chunking genoemd.
  • Gebruik progressieve onboarding om de cognitieve belasting voor nieuwe gebruikers te minimaliseren. Zorg er dus voor niet meteen alle informatie te presenteren maar sommige delen te verbergen achter knoppen of menu’s.
Indeling van een navigatiebalk

Dit betekent dat wanneer gebruikers te veel items te zien krijgen om uit te kiezen in de navigatiebalk, ze moeite kunnen hebben om ze allemaal te onthouden en overweldigd of gefrustreerd kunnen raken. Aan de andere kant, als er te weinig items zijn, kunnen gebruikers het moeilijk vinden om de informatie te vinden die ze nodig hebben of kunnen ze het gevoel hebben dat de website hen niet genoeg opties biedt. Meer daarover hier.

Daarom helpt het om het aantal items in de navigatiebalk op ongeveer 5-7 te houden om een balans te krijgen tussen het bieden van voldoende opties aan gebruikers en het niet overweldigen van die gebruiker met te veel informatie. Het is echter belangrijk op te merken dat dit een algemene richtlijn is en dat er situaties kunnen zijn waarin het zinvol is om van deze regel af te wijken, op basis van de specifieke behoeften en doelen van de website en zijn gebruikers.

Tot slot

Onthoud dat als het gaat om het ontwerpen van de navigatiebalk van een website dat less is more. Houd de wet van Miller in het achterhoofd en streef naar 5-7 items om te voorkomen dat je de gebruiker overweldigt. Wijk gerust af als je denkt dat het er beter van wordt, maar zorg er dan wel voor dat het een weloverwogen beslissing is.

Ook vragen over je navigatiebalk of andere UX designconcepten?

Neem hieronder contact met ons op, dan kijken we samen verder naar jouw ontwerp.

Contact

"*" geeft vereiste velden aan

Nieuwsbrief
Af en toe versturen wij een nieuwsbrief. Niet te lang, niet te vaak. Mooie opgeleverde projecten en opmerkelijke nieuwtjes. En soms een uitnodiging voor een leuk evenement.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.