Deze week verscheen het whitepaper “Meer conversie met A/B tests” geschreven door Robert van Eekhout, oprichter van Van Ons. In het whitepaper van meer dan 40 pagina’s heeft hij de belangrijkste dingen voor je verzameld die je moet weten als je succesvol met A/B testen aan de gang wilt.

Direct downloaden

Laat in het veld hieronder je e-mail adres achter en we sturen je een mailtje met downloadlink naar het witepaper!

Het whitepaper laat zien hoe je A/B testen succesvol implementeert in je organisatie en geeft handvatten om hier een blijvende capability van te maken. Naast het strategische deel bevat het whitepaper ook een praktisch deel. Aan de hand van het Digitale Slagkracht Model zie je hoe je A/B tests opzet, uitvoert, evalueert en verbetert. Met behulp van 30 praktische tips zorg je ervoor dat je A/B tests op de juiste manier uitvoert met maximaal resultaat.

Een voorproefje: 3 best practices voor het runnen van A/B tests

Stuur je testdata door naar Google Analytics: welke tool je ook gebruikt voor het runnen van je A/B tests, vergeet niet je testdata door te sturen naar Google Analytics. De meeste A/B testing software laat de resultaten van een test zien, maar de mogelijkheid om verder te segmenteren binnen die resultaten is er meestal niet. In Google Analytics kun je nog vele lagen dieper door je data gaan die nieuwe inzichten en ideeën opleveren.

Run ook eens een A/A test: we hebben het altijd over A/B testen, maar en A/A test runnen is net zo belangrijk. Het doel van een A/A test is om te kijken of beide varianten die je van je pagina laat zien ook dezelfde resultaten opleveren. Zie je een verschil in resultaat? Dan wordt het tijd om de tool die je gebruikt eens grondig onder de loep te nemen. Of misschien zitten er een paar bugs in de pagina die het resultaat verstoren?

Archiveer je tests: wil je dat A/B testen een blijvertje wordt in jouw bedrijf? Archiveer dan alles wat je doet. Documenteer hoe je tot de A/B test bent gekomen en bewaar de resultaten en ondernomen acties die daarop volgden. Sla deze informatie op zodat iedereen in de organisatie daar later op terug kan vallen. Zo blijft de opgedane kennis bewaard en kan iedereen leren van de opgedane ervaringen.

Werkblad en praktische case

40 pagina’s over A/B testen is best veel. We snappen dat niet iedereen tijd heeft om dat helemaal door te lezen. Daarom hebben we de belangrijkste dingen die je moet doen in de uitvoer van A/B tests voor je in een werkblad gegoten. Hou het werkblad bij de hand als je je test ontwerpt, dan weet je zeker dat je de belangrijkste dingen niet vergeet.

Naast het werkblad laten we ook zien hoe je met weinig aanpassingen in je site grote impact kunt hebben. Dat bewijst de case die in het whitepaper is opgenomen over Let it Grow, een initiatief van Royal Flora Holland. Zij keken naar het effect van het toevoegen van een tagline. Door de tagline toe te voegen kregen bezoekers een veel beter begrip van de website en van de activiteiten van Let it Grow. Het laat zien dat A/B testen is niet alleen belangrijk is voor meer conversie, maar ook voor de branding van je bedrijf.