Meer en meer bedrijven zijn in de ban van contentmarketing, het bedenken, creëren en distribueren van relevante content voor jouw klanten. Met als doel om ze beter te informeren over jouw producten en diensten, jezelf beter te branden en uiteindelijk meer omzet te genereren.
Maar hoe weet je of jouw contentstrategie aanslaat en een succes is? Wanneer moet je doorgaan met wat je doet, wanneer moet je je strategie aanpassen en wanneer moet je simpelweg dingen niet meer doen? We zochten een paar metrics voor je op die je kunnen helpen bij het maken van die keuze. Check ze hieronder!
Koopintentie
Wat levert je content je op? Je wilt uiteindelijk dat klanten overgaan tot het kopen van je dienst of product. Hoe groot is de intentie om dat te doen? Wanneer je in je content schrijft over verschillende producten en daar ook naar linkt, kun je makkelijk herleiden wat de interesse of intentie is om het product te kopen. Zorg in je content dus altijd voor duidelijke call-to-actions of links naar de producten waar je het over hebt.
User Engagement
Aantal pageviews, bouncerates en de likes op Facebook zijn belangrijke indicatoren om te kijken of je content aanslaat. Maar hoe weet je of de bezoeker je content écht gelezen heeft? Om dat stukje van de puzzel op te lossen moet je kijken naar de user engagement. Je kijkt dan of een bezoeker jouw content ook echt helemaal uitleest. Met wat javascript en een handige koppeling met Google Analytics of Tag Manager kijk je dan hoeveel seconden het duurt voordat een gebruiker de onderkant van je artikel heeft bereikt. Hoe langer dat duurt, hoe zekerder je bent dat je content relevant is en de lezer helemaal inpakt.
Content citation
Een minder harde metric, maar wel goed om in de gaten te houden: hoe vaak wordt jouw content genoemd door anderen? Wanneer jouw content wordt geciteerd door anderen, dan versterk je je positie als thought leader in jouw markt. De content die je maakt is kennelijk zo goed en uniek dat anderen daar graag naar refereren. Goed voor jouw positionering en wanneer er op de juiste manier is gelinkt genereert het ook nog eens meer traffic naar je site.
Ook aan de slag met een succesvolle strategie voor jouw content? Geef een belletje op 020 331 81 77 en we helpen je graag verder.