De belangrijkste methode om relevant te blijven voor zoekmachines is om regelmatig nieuwe en waardevolle content te publiceren op je website. Vanzelfsprekend optimaliseer je je teksten op gerelateerde keywords, voorzie je plaatjes van alt-teksten en deel je de content op sociale netwerken. Zo blijft je website of webshop aantrekkelijk voor bezoekers en behoud of verkrijg je een hoge positie in de zoekresultaten.

Met het almaar meer publiceren van content ligt ook een risico op de loer. De gebruiker (en dus ook Google) ziet op een bepaald punt de bomen door het bos niet meer op je website. Hij kan niet meer goed zien welke content nou echt relevant is en welke niet. Door de toenemende hoeveelheid content wordt ook je pagerank tientallen of honderden keren verdeeld over alle onderliggende pagina’s. Eindstand: al je SEO inspanningen verliezen hun effectiviteit en je positie in de zoekresultaten holt achteruit.

De oplossing: Topic Clusters

Met Topic Clusters breng je weer structuur aan in je website en maak je het voor de gebruiker makkelijker om door je website te navigeren. Door op de juiste manier je (long tail) artikelen te organiseren rondom één topic begrijpt Google beter welke content aan elkaar gerelateerd is. Met het correct plaatsen van back links tussen artikelen ziet Google ook beter de relatie en verwantschap tussen artikelen en keywords. En dat leidt weer tot betere indexatie in de zoekmachine.

Dit is in het kort hoe je vandaag nog kunt starten met Topic Clusters

  1. Bepaal de belangrijkste topics van je website.
  2. Bepaal wat de corner stone content is van ieder topic. Dit wordt de zogenaamde “pillar page” van je topic cluster.
  3. Bepaal welke content gerelateerd is aan de pillar page. Vaak is dit de long tail content (zeer specifiek dus).
  4. Zorg dat je pillar page bereikbaar is vanaf de homepage.
  5. Link vanaf de pillar page naar de gerelateerde artikelen en terug. Gebruik hierbij consequent dezelfde keywords in de links.

Check hieronder de video die de basics van Topic Clusters laat zien:

Hoe HubSpot Topic Clusters succesvol inzet om de concurrentie een stap voor te blijven

Een van de lichtende voorbeelden die de succesvolle inzet van Topic Clusters laat zien is het blog van HubSpot. HubSpot is een grote speler in het veld van marketing automation software. Het content team van HubSpot spendeert een enorme hoeveelheid tijd aan het maken en publiceren van content op hun blog. Tegelijkertijd besefte het team dat het maken van sommige content doelloos was. Er werd content gemaakt om het content maken. Er was geen duidelijk doel per artikel en er ontstond een grote overlap tussen alle content.

Tijd voor verandering, tijd voor effectieve SEO door middel van Topic Clusters.

Bekijk hieronder de (SUPERSNELLE) talk van Leslie Ye, marketingmanager bij HubSpot. Zij doet heel gedetailleerd uit de doeken hoe zij Topic Clusters op het HubSpot blog hebben ingezet.

Blijf jouw concurrenten ook een stap voor: verbeter je positie in de zoekmachines

Van Ons helpt, denkt en doet graag met je mee om jouw positie in de zoekmachines te handhaven én structureel te verbeteren. We kunnen je helpen met bestaande content te structureren, de content beter te presenteren op je website en kunnen Topic Clusters voor je implementeren. Bel naar kantoor op 020 331 81 77, vraag naar Jeffrey, Marcel of Dennis en zet de eerste stap naar het versterken van jouw SEO strategie.