Social media is voor veel marketeers een belangrijk onderdeel van hun digitale strategie, zo schreven we twee weken geleden al. Maar wat kun je dan het beste in zo’n post zetten en wanneer publiceer je die? Quintly analyseerde 105 miljoen Facebook-posts van 94.000 pagina’s, over heel 2018. Hieronder geven we de twee belangrijkste conclusies uit hun rapport.
1. Video genereert de meeste interactie
Facebook biedt vier soorten posts aan: status updates, links, foto’s en video’s. Niet alleen de aard van die posts verschilt, Facebooks algoritme zorgt er ook voor dat ze op een andere manier worden verspreid onder volgers. Veruit de meeste posts die Quintly bekeek waren link posts: die maken 54.9% van het totaal uit. Foto’s worden met 29.1% al een stuk minder gebruikt, daarna volgt video (14.1%) en status updates (1.8%). Het gebruik van link posts is vooral groot onder pagina’s met meer dan 100.000 volgers. Pagina’s met minder dan 100.000 volgers gebruiken meer foto-posts.
Als het doel van je post is om meer traffic naar je site te genereren is het niet gek om een link post te gebruiken. Dit type post presteert alleen wel slecht op een ander criterium: de mate van interactie. Quintly laat zien dat video’s veel meer likes en andere reacties genereren dan de drie andere typen posts. Foto’s doen het ook nog wel aardig, maar link posts en status updates presteren niet best. Zo zorgt een link post voor 72% minder interactie dan een video post.
2. In het weekend interacteren volgers meer dan doordeweeks
De posts die Quintly bekeek werden net iets vaker op een doordeweekse dag geplaatst dan in het weekend. Ook dat is voor de interactie echter niet handig. Op hun luie zondagochtend blijken volgers namelijk gemiddeld actiever op Facebook dan tijdens een werkdag. Posts op weekenddagen genereren 13.1% meer interactie dan doordeweekse posts.