Het is de perfecte oplossing voor webwinkeliers die abonnementen of fysieke producten op maandbasis verkopen: automatische incasso in je webshop. Tegenwoordig is het ook mogelijk om via diverse payment providers automatische incasso via iDeal in je webshop te gebruiken. Wat zijn de voordelen van automatische incasso en hoe implementeer je dit in je webshop?
Belangrijke trends rondom automatische incasso
We zien twee belangrijke trends rondom automatische incasso’s:
- Het fenomeen automatische incasso wordt meer geaccepteerd door consumenten. Waar in de VS terugkerende automatische betalingen al lang de normaalste zaak van de wereld was (vaak via credit cards) liep Europa daar nog een een beetje op achter. Door de komst van de business modellen van Netflix, Spotify en Apple iCloud – én het succes van deze diensten – zijn we automatische incasso’s meer gaan gebruiken en accepteren.
- Steeds meer payment providers (PSP’s) waaronder Mollie, Buckaroo en Stripe hebben ondersteunen automatische incasso’s (recurring payments) met iDeal.
Online abonnementen verkopen én de financiële afhandeling daarvan via je webshop laten verlopen komt hierdoor lichtjaren dichterbij.
Automatische incasso contract met de bank of via PSP?
Wanneer je aan de slag gaat met automatische incasso kun je dat direct bij je bank regelen of je sluit je aan bij een PSP die alles al voor je heeft geregeld. Dat laatste verdient de voorkeur omdat het aanvragen van een contract voor automatische incasso’s een ingewikkelde procedure is bij een bank. De bank ziet incasso’s als ‘lening’ omdat klanten die iets bestellen met automatische incasso’s het recht hebben de incasso te storneren binnen 56 dagen. Omdat het een lening is, legt de bank limieten op aan het totaal aantal incasso’s dat gedaan kan worden én de maximale bedragen per incasso. Dit hele traject neemt veel tijd in beslag. En als je dan eenmaal een contract hebben moet je nog een systeem verzinnen waarmee je dat via je site gaat incasseren.
Handiger en sneller is het om automatische incasso’s via een PSP te laten verlopen. Het risico van storneren blijft natuurlijk, maar het activeren van automatische incasso’s via een PSP gaat vele malen sneller. En belangrijker: de PSP heeft de technische infrastructuur liggen om te starten met recurring payments!
Aangemeld bij een PSP, en nu?
Als je een account hebt bij een PSP en je hebt iDeal én automatische incasso’s geactiveerd (SEPA), dan kun je aan de slag. In sommige gevallen kun je prima uit de voeten met standaard plugins of modules die deze PSP’s hebben liggen voor bijvoorbeeld WordPress of Magento. Van Ons heeft bijvoorbeeld meegewerkt aan de implementatie van automatische incasso’s in de WordPress plugin van Mollie. Je bent dan in een paar uur up and running.
In de meeste gevallen maak je liever direct gebruik van de API die de PSP ter beschikking heeft gesteld. Je hebt dan meer vrijheid om de incasso’s te laten verlopen op de manier zoals jij dat graag wilt. Je bent niet gebonden aan plugins en de manier waarop zij voorschrijven dat je om moet gaan met de incasso’s. Je kunt het gebruik van automatische incasso’s met iDeal dan optimaal laten aansluiten bij jouw back-end en back-office. Van Ons helpt je graag met het implementeren hiervan! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Wil je meer informatie en uitgewerkte cases rondom automatische incasso’s? Bas van der Lans schreef erover op zijn blog: https://basvanderlans.nl/ecommerce-donaties-automatische-incasso/