[Scroll naar beneden als je je aan wilt melden voor de gratis blogstrategiesessie]

Schrijven en content maken voor het web is sinds de introductie van WordPress steeds toegankelijker geworden. Althans, als we kijken naar de technische kant ervan. In de praktijk blijkt het schrijven en publiceren van de content zelf nog een grote hobbel te zijn.

“Wie moet die stukkies tikken dan?”, “een blog is helemaal niet geschikt voor B2B” of “ik zou na drie artikelen niet meer weten waar we het over moeten hebben”. Allemaal argumenten die vandaag de dag nog steeds voorbij komen. En dat terwijl bloggen heel effectief kan zijn. Mocht je het bloggen nog niet omarmd hebben, laat je dan overtuigen door deze drie argumenten. Want natuurlijk zijn er praktische hordes, maar die zijn vrij makkelijk te overkomen (zie ook de 6 praktische tips onderaan) en de voordelen wegen 100% op tegen de nadelen…

Er komen meer bezoekers op je site

Met een statische website die bezoekers wat informatie geeft over jouw product of dienst heb je natuurlijk een prima vertrekpunt. Maar op een bepaald moment heb je alle pagina’s op die website wel gepromoot en heeft de bezoeker het wel gezien. Je website biedt eigenlijk weinig waarde, behalve voor bezoekers die toch al van plan waren jouw product te kopen.

Door meer artikelen te publiceren op je website creëer je meer relevante momenten om je website onder de aandacht te brengen. Als die artikelen ook daadwerkelijk waardevol zijn zal jouw doelgroep die artikelen ook gaan lezen. Als je in de loop der tijd een groter archief met artikelen hebt opgebouwd, valt er voor die bezoeker ook meer te bekijken. Er komen dus niet alleen meer bezoekers, ze blijven ook langer op je website.

En uiteraard wordt je website beter en meer geïndexeerd in Google. Meer content levert je dus ook via zoekmachines meer traffic op. Bijkomend voordeel is dat deze bezoekers ook echt interesse hebben in dit topic, anders hadden ze het niet aangeklikt. Daar liggen dus kansen!

Bloggen geeft je meer commerciële kansen

Door de bloggen heb je meer mogelijkheden om bezoekers te converteren. Als je met jouw bericht waarde hebt gecreëerd voor de bezoeker, heeft die wellicht een reden om klant bij jou te worden. Sluit je blogpost daarom af met een goede Call To Action, link naar relevante landingpage, of inschrijfformulier van jouw nieuwsbrief of andere formulieren.

likeable content maken in je blogstrategieArtikelen schrijven die converteren is een kwestie van puzzelen en proberen. Je ziet met Google Analytics precies wat bezoekers wel en niet lezen. Door berichten op sociale media te delen kom je er achter of je “likeable” content maakt. En als je daadwerkelijk klanten haalt uit jouw artikelen, dan weet je welke topics aanslaan en waar je iets toevoegt. Dit bereik je niet door vier berichten te schrijven. En waarschijnlijk ook niet met 40. Geduld en doorwerken is hier een schone zaak.

Bloggen is goedkoop en is een perfecte langetermijnstrategie

Bloggen is relatief goedkoop als je kijkt naar de houdbaarheid ervan. Jij, een collega of een freelancer moet één keer de investering doen in het schrijven van een artikel, maar het artikel kan lang op je website blijven staan. Zeker als het gaat om evergreen content blijft je artikel tot in lengte van dagen relevant en dus interessant voor bezoekers. Hoe langer een artikel online staat en hoe meer bezoekers erop komen, hoe goedkoper het artikel wordt.

Je kunt goede content dus ook meerdere keren, verspreid over een bepaalde periode, steeds opnieuw onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep. Een bericht levert dan weer nieuwe shares en likes op waardoor je weer een nieuwe stroom bezoekers genereert.

Bloggen heeft los van de mogelijkheden tot conversie ook een ander langetermijndoel: branding. Door veel te schrijven positioneer je jezelf of je bedrijf op de voor jou relevante gebieden. Jij of je bedrijf worden gezien als thought leaderen dat kan jou een dikke streep voor geven op je concurrenten. Je creëert dus brand equity door veel te schrijven.

Praktische tips voor het bloggen

  1. Begin liever matig, dan helemaal niet. Als er in jouw bedrijf angst heerst om te bloggen omdat men bang is dat de kwaliteit niet goed genoeg is, begin dan in ieder geval wel. Liever matig bloggen, dan helemaal niet bloggen. Iedere blog is er een, het kan alleen maar beter worden en je bent in ieder geval zichtbaar in investeert alvast in de lange termijn. De beste dag om een boom te planten is vandaag.
  2. Rouleer het schrijven. Als het niet lukt om één iemand verantwoordelijk of vrij te maken voor  het schrijven laat dit dan rouleren onder de collega’s. Als er vijfentwintig man in jouw bedrijf werkt, hoeft iedereen maar twee keer per jaar een bericht te typen als je wekelijks wilt publiceren. Dat is te doen toch? Stel iemand aan die kan redigeren, dan kunnen ook de minder goede auteurs gewoon een bijdrage doen.
  3. Schrijf in interviewvorm. Door collega’s te interviewen kan ook hele specialistische kennis worden opgeschreven door iemand die daar van zichzelf geen verstand van heeft.
  4. Leg een content backlog aan. Noteer interessante ideeën voor een artikel in een spreadsheet waar iedereen bij kan. Noteer hier ook bronnen die interessant kunnen zijn en ter inspiratie kunnen dienen voor het schrijven van nieuwe artikelen.
  5. Begin klein, bijvoorbeeld eens per maand. Je hoeft echt niet elke week of elke dag iets van de persen te laten rollen. Een keer per maand is een mooi begin.
  6. Werk met een kalender. Breng in kaart wanneer je wat wilt publiceren. Maak een vakje groen als het gelukt is en een rood vakje als het niet gelukt is. Laat de moed je niet in de schoenen zakken als het niet gelukt is, volgende week of maand weer een nieuwe kans!