Het is tegenwoordig lastig om iemand te vinden die géén social media gebruikt. Onze telefoons zitten vol met sociale apps als Facebook, Instagram en Twitter. Sociale media worden natuurlijk al lange tijd ingezet om marketingdoelstellingen te realiseren. Ondertussen veranderen die apps echter continu, zodat ook marketeers hun strategie moeten aanpassen. Buffer zocht voor 2019 uit hoe marketeers social media het best kunnen inzetten. Daarvoor ondervroegen ze 1842 marketeers van over de hele wereld.
Wij zetten de drie belangrijkste bevindingen hier op een rijtje!
1. Stories steeds belangrijker
Stories is een relatief nieuw social media format, oorspronkelijk ontwikkeld door Snapchat. Verschillende apps maken er gebruik van. Het format groeit in populariteit, met inmiddels meer dan een miljard gebruikers wereldwijd. Eerder onderzoek wees al uit dat consumenten brand content liever in hun stories zien dan in hun tijdlijn. Nu stories ook de mogelijkheid bieden advertenties te tonen, is het format nog aantrekkelijker voor bedrijven.
Hoewel 62.9% van Buffers respondenten aangaf story ads nog niet te gebruiken, is 61% van plan dat in 2019 wel te gaan doen. En terecht, want stories lijken behoorlijk effectief. Meer dan de helft van de marketeers die Buffer ondervroeg (57.6%) gaf aan dat stories redelijk tot zeer effectief zijn als deel van hun social media strategie. Een deel van de respondenten (35%) kon niet met zekerheid zeggen hoe effectief stories waren. Slechts een klein percentage (7.7%) had het gevoel dat strories niet of weinig effectief zijn.
2. Facebook blijft de leider voor video content
Steeds meer bedrijven verspreiden video content. Waar Buffer vorig jaar nog zag dat 25% van hun respondenten geen video gebruikte, is dat dit jaar nog maar 14.5%. Het grootste deel van de bedrijven publiceert maandelijks een video (36.7%), terwijl bijna een kwart (24.3%) dit zelfs wekelijks doet. Vaak verspreiden ze hun video’s op meerdere kanalen, maar Facebook blijft het populairst. LinkedIn komt op een vijfde plaats, maar is wel een medium om in de gaten te houden. Op LinkedIn worden video’s meer dan 20 keer vaker gedeeld dan elke andere vorm van content. Op de vraag waarom bedrijven niet meer video’s publiceren geeft 66.5% tijdsgebrek als reden. Tegelijkertijd geeft 35.8% aan dat ze beeld en video het belangrijkste aspect vinden bij het publiceren van content.
3. Social media belangrijk deel van marketingstrategie
Social media is allang niet meer slechts een leuke extra, social media heeft zijn plekje veroverd in de digitale strategie. De meerderheid van ondervraagde marketeers (58.8%) ziet social media als een erg belangrijk deel van hun overall marketingstrategie. 73% van de respondenten geeft aan dat social media marketing redelijk tot erg effectief was voor hun bedrijf. Hoewel social media voor de meesten dus een sleutelrol speelt, geeft nog steeds 19.1% van de marketeers aan dat ze niet zeker weten hoe ze de effectiviteit van hun social media marketing moeten meten.