Landingpages kunnen een belangrijk onderdeel vormen van jouw online strategie. Je kunt een landingpage op vele manieren in elkaar zetten, maar daar schuilt tegelijk ook het gevaar. Door de grote hoeveelheid mogelijkheden worden landingpages vaak te groot, te complex of bieden ze bezoekers teveel opties. Sharpspring schreef een whitepaper over het maken van de perfecte landingspagina. Belangrijkste inzicht: hou je landingpage overzichtelijk, eenvoudig en doeltreffend met deze 7 elementen.

#1 – Een pakkende koptekst

Een goede landingpage triggert de bezoeker om verder te lezen. De koptekst of titel moet dus catchy zijn en de aandacht trekken. Je doet dat bijvoorbeeld door urgentie of schaarste te creëren of door gelijk heel duidelijk het potentiële voordeel van jouw aanbod duidelijk te maken. Praat niet over individuele features of technische specificaties, die leveren over het algemeen de minste clicks op. Interessant feitje: 90% van de bezoekers die jouw headline lezen, lezen uiteindelijk ook de CTA op je landingpage.

#2 – Een supergoed aanbod

Je kunt nog zo’n mooie landingpage hebben, als jouw aanbod niet echt spetterend is dan levert dat uiteindelijk geen conversie op. Zorg er dus voor dat je de bezoeker écht iets te bieden hebt. Als je bezoekers wilt laten abonneren op jouw blog, geef dan alvast wat content weg. Als je een product aanbiedt, geef dan duidelijk weer wat de voordelen zijn voor de gebruiker. Welke value proposition hanteer je en hoe helpt jouw product de taken van jouw klanten te volbrengen? Zorg ervoor dat de copy van jouw aanbod goed aansluit op de koptekst die je gebruikt.

#3 – Gebruik mooie foto’s

Het beeldmateriaal dat je gebruikt moet goed zijn. Zorg voor unieke fotografie en beeld dat pakkend is. Sommige bezoekers lezen namelijk niet maar kijken vooral. Als de koptekst of de eerste copy op je landingpage ze niet aanspreekt worden ze misschien wel aangesproken door een treffend plaatje. Je kunt hier stockfoto’s voor gebruiken, maar zorg wel voor uniek materiaal. Onderstaande receptioniste werkt namelijk volgens onze eigen onofficiële telling bij minstens 14.000 bedrijven in 132 landen.

beroemde telefoniste op een stockfoto

#4 – Een mooie video

We schreven er al vaker over, maar video werkt nog veel beter dan mooie foto’s. Door video blijft een bezoeker langer op jouw pagina, stijgt de koopintentie en kom je hoger in Google. In sommige gevallen worden zelfs toenames van 86% in de conversie gemeten puur door het gebruik van video. Video maken is tijdsintensief en moet door professionals gebeuren. Maak in ieder geval één goede video van jouw bedrijf of product die je op meerdere plekken in kunt zetten.

#5 – Lever het bewijs en geef vertrouwen

Je moet de bezoeker het vertrouwen geven dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor datgene dat jij aanbiedt. Bewijs is een essentieel onderdeel van een goede landingpage. Verzamel quotes, testimonials en aanbevelingen van reeds bestaande klanten en plaats die op die landingpage. Logo’s van keurmerken of awards doen het hier ook goed.

#6 – Een duidelijke CTA

Uiteraard staat deze centraal op je landingpage, de Call To Action, oftewel, dat wat jij uiteindelijk wil dat de bezoeker gaat doen. Vaak is het een knop waar bezoekers zich kunnen aanmelden, inschrijven of iets kopen. Best practice is om de tekst in de knop heel beschrijvend te maken, bijvoorbeeld: “nu dit whitepaper downloaden” of “direct dit product aanschaffen”. Je kunt heel veel experimenteren met wat het beste werkt qua tekst, kleuren en vorm.

#7 – Denk aan een post conversion

Je staat er misschien niet zo bij stil, maar als de bezoeker door jouw CTA heen is, kun je net zo goed het ijzer smeden als het heet is en nóg een aanbod doen. Belangrijk is wel dat het een relevant aanbod is en niet te opdringerig voelt. Biedt bijvoorbeeld na het downloaden van een whitepaper nog een brochure aan over workshops die aansluiten op wat je in het whitepaper vertelt. Let erop dat je per landingpage één duidelijke actie maakt. Biedt dus niet meerdere dingen tegelijk aan op een landingpage en richt je op 1 handeling die je van de bezoeker verwacht.