Kan een online advertentie die iemand wél gezien heeft, maar zich dat niet meer kan herinneren, tóch nog impact hebben op jouw business? Jazeker, zo blijkt uit een onderzoek van On Device Research.

In dit onderzoek werden twee groepen gemaakt. De eerste groep zag tijdens het surfen online advertenties as is (de controlegroep). Een tweede groep zag dezelfde online advertenties maar dan toegevoegd met test advertenties, oftewel advertenties die waren toegevoegd door de onderzoekers (de ‘exposed’ groep). Later werden respondenten vragen gesteld over die test advertenties.

Online advertenties en ons geheugen

Dat ons geheugen niet al te best is, werd hier pijnlijk duidelijk. Iets meer dan driekwart van de respondenten (76%) die de online test advertenties gezien hebben, kunnen zich dat niet meer herinneren. Ook interessant: er zijn respondenten die beweren de test advertentie gezien te hebben, terwijl zij in de controlegroep zaten en dus die test advertentie nooit gezien kunnen hebben (19%).

Hebben “vergeten” online advertenties nog impact?

Je zou denken dat wanneer respondenten zich een advertentie niet herinneren, je advertentiebudget voor dat deel verloren geld is. Toch ligt dat iets genuanceerder dan je zou verwachten. De onderzoekers hebben onder alle respondenten uit beide groepen vragen gesteld over de aanbieder van wie de test advertentie te zien was. Er is gekeken naar onder andere brand awareness en koopintentie.

De onderzoekers waren benieuwd of de groep die wél de test advertentie had gezien maar die zich dat niet meer kon herinneren toch anders scoort op die metrics vergeleken met de controlegroep (de groep die helemaal geen test advertentie zag). En dat blijkt zo te zijn. Respondenten die wel de advertentie zagen maar dat niet meer wisten scoren 10,2% hoger op brand awareness en bijna 2% hoger op koopintentie dan de controlegroep.

Conclusie: ook al kan iemand zich jouw advertentie niet meer herinneren, in het onbewuste brein is de informatie over jouw merk toch opgeslagen en dat pakt positief voor jou uit.

En wat als iemand zich de advertentie wel herinnert?

Als iemand zich nog wel de advertentie weet te herinneren, zijn de positieve effecten gelukkig nog duidelijker zichtbaar. Brand awareness, koopintentie en brand consideration scoren allemaal veel hoger bij personen die de advertentie gezien hebben en zich dit nog herinneren vergeleken met personen die helemaal geen advertentie zagen van de aanbieder.

actieve herinnering van een online advertentie en de impact daarvan op brand awareness en koopintentie

Aan de slag met online advertenties

Een campagne opzetten voor online adverteren is een intensief karwei en vereist een goed strategisch plan met heldere doelen. Van Ons kan je helpen bij het maken van dat plan, het opstellen van de doelen, het inrichten en uitvoeren van de advertentie campagne en het meten van de impact ervan. Bel met kantoor op 020 331 81 77, vraag naar Jeffrey, Gauke of Marcel en maak een afspraak om online adverteren ook te laten werken voor jouw business.

Bekijk de hele presentatie van On Device Research

The Unconscious Brand Effect of Digital Advertising from On Device Research