Waar vanaf 2010 de snelheid van je website al werd meegenomen als bepalende factor in de Google desktop rankings, geldt dat sinds juli van dit jaar ook voor mobiele zoekopdrachten. Op het blog van Google valt te lezen dat deze update alleen impact zal hebben op de langzaamste pagina’s in de zoekresultaten en alleen binnen bepaalde zoekopdrachten.

The “Speed Update,” as we’re calling it, will only affect pages that deliver the slowest experience to users and will only affect a small percentage of queries.

Google Webmaster Blog

De intentie van de zoekopdracht prevaleert echter nog altijd boven de snelheid van de pagina. Een pagina die niet zo snel is, maar wel het best aansluit bij wat de gebruiker zoekt, wordt dus gewoon hoog in de resultaten weergegeven.

Dat snelheid ertoe doet, wordt ook duidelijk als we de resultaten erbij pakken van een aantal studies die Google zelf heeft verricht. Daaruit blijkt dat de kans op een bounce bij een laadtijd tussen de 1 tot 3 seconden met 32% toeneemt. Bij een laadtijd tussen de 1 en 5 seconden loopt deze kans al op met 90%. Een laadtijd van 1 tot 10 seconden stijgt de kans op een bounce zelfs met 123%. Hoe langer de laadtijd van je site, hoe meer kansen je laat liggen!

impact van de snelheid van je site op het bouncepercentage
De impact van de snelheid van je site op het bouncepercentage.

3 manieren om je Page Speed te checken

De snelheid van je website was dus al belangrijk, maar wordt nu nog belangrijker aangezien het nu ook de ranking van jouw site in de mobiele zoekresultaten kan beïnvloeden. Je website snel maken en houden is dus belangrijk. Eerder schreven we al wat je kan doen om je WordPress website of platform sneller te maken.  Maar wanneer is “sneller” snel genoeg? Hier drie resources die je kunt gebruiken om de snelheid en performance van je website te checken:

  • De Google PageSpeed test: via deze speciale test, kijkt Google hoe snel jouw website is en hoe toegankelijk die is voor desktop en mobiel. Uit deze tests rollen praktische aanbevelingen die je gelijk kunt implementeren in je site.
  • Lighthouse: dit is een geïntegreerde audit tool in de Chrome webbrowser. Met deze tool kun je voor elke website een audit uitvoeren die de website checkt op snelheid en toegankelijkheid. Het geeft je ook gedetailleerde informatie over het renderen van de website zodat je kunt zien op welke momenten je de gebruikerservaring kunt verbeteren.
  • Chrome User Experience Report: een laatste, iets complexere manier om te kijken hoe je site scoort, is door deze te vergelijken met de meest bezochte websites van het web. In het Chrome User Experience Report worden allerlei metrics van de meest bezochte websites wereldwijd bijgehouden. Je kunt je eigen website dan vergelijken met de meest bezochte sites in de wereld.

Van jouw website een sprinter maken?

Van Ons helpt je graag met het optimaliseren van de snelheid van je corporate site, shop of platform. We hebben ruime ervaring met het optimaliseren van de codebase en het inrichten van de perfecte serveropstelling. Zo wordt je website razendsnel en waarborg je een hogere positie in de zoekresultaten. Bel met kantoor (020 331 81 77) en vraag naar Jeffrey, Marcel of Dennis. Zij helpen je graag verder!