Geen WordCamp zonder Van Ons! Naast mede-organisator (Bas is één van de organisatoren), zijn we dit jaar ook nog eens met twee sprekers sterk aanwezig: Robert, onze mede-oprichter, en online producer Jeffrey zullen het podium betreden. Omdat 14 oktober nog wel even duurt, interviewden we beide heren om alvast een tip van de WordPress-sluier te lichten. We beginnen met Robert!
Hi Robert, waarom is jouw verhaal belangrijk genoeg om te vertellen op WordCamp Nederland?
Tijdens mijn talk ga ik het publiek laten zien hoe je tal van functies kunt integreren in WooCommerce. Een aantal van die functies kun je redelijk eenvoudig gebruiken voor je webshop. Zo creëer je met relatief weinig moeite een veel rijkere winkelervaring.
Gaaf! Kun je alvast één tipje van de sluier oplichten?
Jazeker. Ik ga onder andere vertellen over de Joolz case. De WordPress webshop van Joolz is heel uitgebreid en daar is door de jaren heen ontzettend veel aan geoptimaliseerd. Sommige optimalisaties werkten heel goed, andere minder. De lessen die we daaruit hebben getrokken zijn denk ik heel waardevol voor andere ondernemers met een webshop. Neem bijvoorbeeld de checkout flow. Die moet heel logisch in elkaar zitten; zorg er bijvoorbeeld voor dat het duidelijk is wat er ontbreekt aan klantinformatie wanneer een bestelformulier onvolledig is ingevuld. Het lijkt een open deur, en dat is het ook, maar dit soort details hebben vaak een behoorlijke impact op de conversie.
Wat verwacht je van WordCamp Nederland?
Ik kom al jaren op WordCamp Nederland en heb het evenement leren kennen als een waardevolle ervaring waar veel kennis wordt uitgewisseld. Natuurlijk dankzij de talks, maar ook door te connecten met de vele interessante bezoekers. Iedereen is heel benaderbaar, een praatje is zo gemaakt. Dat is typisch WordCamp, het is gezellig en je gaat altijd met een bak aan nieuwe ideeën naar huis.
Wat gaat er gebeuren met WordPress tussen nu en 2020?
Ik denk dat WordPress meer en meer gaat inzetten op het flexibeler maken van de back-end. Gebruikers willen graag van alles kunnen toevoegen aan hun templates. WordPress staat natuurlijk al jaren bekend als het CMS waarmee je als gebruiker veel zelf kunt doen. Die lijn zullen ze zeker doorzetten.
Geen ticket maar wel naar WordCamp Nederland?
WordCamp Nederland 2016 is uitverkocht. Wil je er toch bij zijn? Dan kun je micro-sponsor worden. Zo lever je een bijdrage aan de WordPress community, in ruil voor een gratis ticket. Bovendien krijg je een ereplekje op de website van WordCamp Nederland. Meer informatie vind je hier.
Tot ziens op WordCamp!