Dag 1

Bij aankomst bij de Super Bock Arena wordt iedere WordCamp-er verwelkomd met een bescheiden goodie bag en naamplaatje. We splitsen ons langzaamaan op en ieder beweegt zich richting een eerste talk of workshop.

Team Van Ons loopt richting ingang

Leo Postovoit van XWP kan ons als head of product strategy alles vertellen over de prestaties van je website. Vooral over het holistisch beschouwen van de prestaties van je website, bekeken vanuit de gebruiker. Page Speed, UX, Conversies en Retentie zijn de vier pijlers waar Leo zich op richt. Naast de voor de hand liggende tips als “een langzame website jaagt gebruikers weg”, biedt hij ook diepgang. Hij deelt daarbij inzichten mbt content, testen en ads.

Verder haalt hij een aantal handige tools aan zoals Calibre. Een tool die bijvoorbeeld empirische test-data inzet. Deze kan de ontwikkelaar in realtime vertellen of een bepaalde plugin of script voor extra laadtijd zorgt.

Leo Postovoit legt uit over de Performance Mindset

Tijd voor de gezamenlijke lunch, waarbij iedereen even zijn ervaringen deelt en timetables naast elkaar worden gelegd. De schema’s lopen uiteen, waarbij de één ‘s middags op de expo-vloer te vinden is om te netwerken, en de ander nog een talk mee pakt. 

Na de lightning talks sessie met korte presentaties over uiteenlopende onderwerpen zoals FSE (full site editing) en de toekomst van Gutenberg blocks, sluiten we af met een talk over de integratie van podcasts in WordPress. “With WordPress podcasters can turn attention into action”, aldus Richard Midson. Hij geeft antwoord op de vraag hoe WordPress de toekomst van podcasts kan zijn. Met de immer groeiende aandacht voor podcasts is met name de integratie van audio in WordPress middels plugins een punt van aandacht. Extra interessant voor ons natuurlijk, aangezien wij ook een podcast produceren.

Dag 2

De tweede WordCamp dag trappen we af met een meer marketing georiënteerde talk. De Bulgaarse Vassilena “Vassy” Valchanova praat ons bij over data-driven content personas. Als ervaren marketing strategist weet ze alles van online personas en doelgroepprofielen en ondanks dat ieder bedrijf wel weet hoe belangrijk het is om een sterk en solide klantprofiel te hebben, neemt ze de aanwezigen mee om een praktisch stappenplan te doorlopen om een profiel te creëren. Naast de usual suspects (demografie, leeftijd etc.) moet je als bedrijf tegenwoordig ook soorten content-interesses ook zeker meenemen in je profielschets. De focus ligt op B2C, maar voor B2B bedrijven liggen er zeker ook kansen.

Op de expo-vloer wordt het netwerken en het verzamelen van merchandise tot kunst verheven, waarbij een enkeling al een tas vol heeft. Een gesprekje met een hosting partij, een groet aan oude bekende, of even kijken wat Google nu weer heeft ontwikkeld.

Merlijn grijpt zijn kans

We sluiten uiteindelijk het congres af met een talk van grote WordPress baas Matt Mullenweg. Een animatie wordt gevolgd door een vragenrondje uit het publiek. En ondanks dat deze er meteen met gestrekt been ingaat met opmerkingen over community support en taal ondersteuning, proberen Matt en Josepha (Haden Chomphosy) zo goed en kwaad mogelijk de kritiek te pareren. 

We genieten nog even van de zon, een drankje en een heerlijk diner om de volgende dag rond het middaguur weer huiswaarts te keren. Door de centraal gelegen venue hebben we naast WordCamp ook veel van Porto kunnen zien en een heerlijke trip kunnen beleven waarin we plezier met werk perfect hebben kunnen combineren. We kijken nu al uit naar Athene!