Door alle commerciële toepassingen van iBeacons zul je niet snel denken aan een iBeacon toepassing in de zorg. Toch zijn er heel veel zaken in de zorg die op dit moment veel meer tijd en menskracht kosten dan nodig is. Voor de patiënten, het personeel en zelfs voor de bezoekers kunnen een hoop dingen makkelijker en toegankelijker worden gemaakt via de Bluetooth frequentie!

Voor de bezoeker: Van parkeren tot aan de kamer

Als bezoeker kan een groot ziekenhuis behoorlijk onoverzichtelijk zijn. Zo zijn er meerdere ingangen, verdiepingen en afdelingen en hangt het hele gebouw vol met een overvloed aan hangborden met termen die je vaak niet thuis kunt brengen. Het kan heel goed zijn dat er al bij binnenkomst blijkt dat je een hele andere ingang had moeten nemen!

Met een iBeacon app zou je enkel op je mobiel hoeven aan te geven waar of bij wie je moet zijn. Wanneer je dan binnenkomt krijg je via de applicatie gelijk te zien of je de juiste ingang hebt genomen en welke gangen je in moet om bij de juiste kamer uit te komen. Door met voldoende iBeacons te werken kan er van een ware indoor turn-by-turn navigatie worden voorzien. Dit kan met iBeacon-technologie vele malen preciezer en sneller dan GPS binnen zou kunnen realiseren.

Verder is het onthouden van een letter, kleur of symbool om je auto terug te vinden niet meer van deze tijd. Bij aankomst kunnen iBeacons al helpen om je auto te parkeren en deze, wanneer je weggaat, weer snel terug te vinden. Met iBeacons wordt het namelijk mogelijk om via de app te navigeren naar de beste vrije parkeerplaats, dicht bij de ingang die voor jou op dat moment van toepassing is. Wanneer je teruggaat kun je vervolgens gelijk weer zien waar jij staat en waar je auto geparkeerd is.

iBeacons kunnen bezoekers in theorie dus zo begeleiden dat dit zal leiden tot minder belasting van het personeel waardoor er voor hun tijd over blijft voor de zaken die er meer toe doen.

Voor de patiënt: Automatisch inchecken voor je afspraak

Naast het navigeren kunnen iBeacons ook helpen om automatisch in te checken voor je afspraak. Zodra je de ruimte binnenstapt waar je moet zijn kun je een pushbericht krijgen met je actuele wachttijd en een foto met informatie over de arts waarmee je straks een afspraak hebt. Deze arts kan vervolgens ook gelijk ingelicht worden over je aanwezigheid met een koppeling naar je dossier zodat hij of zij zich snel en gemakkelijk kan inlezen.

Verder zou de app je van te voren, tijdens of na je bezoek kunnen voorlichten over wat er die dag gaat gebeuren of waar je de komende dagen rekening mee dient te houden. Bij de afspraak met de arts kan er via een iBeacon bijvoorbeeld een (dagelijkse) herinnering voor je medicatie naar de app op je mobiele telefoon worden gepushed of kunnen er simpelweg digitale folders met aanvullende informatie worden aangeboden. Ook zou het in theorie mogelijk zijn om op deze manier on-the-fly een recept voor bepaalde medicatie door te spelen.

Voor de arts/verpleger: Gelijk de juiste gegevens voor handen

Ook de arts kan dus gelijk beschikken over de juiste gegevens bij een afspraak door middel van iBeacons. Dit principe kan ook worden toegepast in de kamers van patiënten zelf.

Zodra een arts of verpleger een kamer inloopt is het mogelijk om met iBeacons gelijk te zien wie er ligt, welke medicatie de persoon nodig heeft (en vandaag al heeft gehad) en wat de statistieken en opmerkingen zijn van vandaag en de afgelopen periode. De arts of verpleger zou deze informatie bij het binnenstappen van de kamer direct gepushed krijgen naar zijn of haar tablet. Via ditzelfde tablet wordt het ook mogelijk om nieuwe opmerkingen toe te voegen of aan te geven welke medicatie zojuist is toegediend. Zo wordt er niet alleen veel op onnodig papierwerk bespaard, maar wordt het ook nog eens makkelijker om snel inzage te krijgen in essentiële informatie.

De bovengenoemde concepten zijn nog maar een kleine greep uit de mogelijkheden die iBeacons kunnen bieden in de zorg sector. Juist door de koppeling met een eigen mobiele telefoon is het mogelijk om patiënten en bezoekers van gerichte en persoonlijke informatie te voorzien.

Van Ons en iBeacons

Bij Van Ons zijn we ook constant bezig met nieuwe technologieën en zo ook de iBeacon-technologie. In samenwerking met Beeld en Geluid hebben wij dit jaar een iBeacon case gemaakt voor tijdens de wachtrij van het Top 2000 café. Lees hier meer over deze case.

Interesse in een iBeacon-toepassing? Neem dan contact met ons op!