Heatmaps maken inzichtelijk waar bezoekers op je website kijken en klikken. Wat als dit nou ook bij fysieke omgevingen kan en je hier on the fly op kan reageren?

Met Google Analytics alleen kun je al een aardig beeld krijgen waar bezoekers op je website heen gaan en hoe lang ze ergens blijven staan of juist weggaan. Toch krijg je hiermee niet een goed beeld van hoe een bezoeker zich gedraagt voordat hij ergens wel of niet terecht komt.

Met heatmaps krijg je dit inzicht wel. Hiermee kun je zien hoe bezoekers op een pagina scrollen, klikken en kun je zelfs zien waar een bezoeker met zijn cursor heen gaat en wel of juist niet klikt. Door deze inzichten te combineren met de gegevens van Google Analytics krijg je al een stuk beter beeld van hoe je bezoekers navigeren door de website. Met deze kennis kun je vervolgens een website nog gebruiksvriendelijker en overzichtelijker inrichten.

 

Heatmap van www.nytimes.com - Bron: www.fastcompany.com
Heatmap van www.nytimes.com – Bron: www.fastcompany.com

 

Wat als je zulke inzichten ook kunt krijgen in een fysieke omgeving zoals in bijvoorbeeld een museum? Met iBeacons is dat mogelijk! Deze kleine Bluetooth 4.0 sensoren kunnen namelijk zien hoe bezoekers lopen en hoe lang ze ergens blijven staan. Door al deze patronen op te slaan en constant nieuw bezoekersgedrag te blijven analyseren wordt het mogelijk om inzicht te krijgen in het gedrag van verschillende soorten bezoekers.

Door het loopgedrag van een nieuwe bezoeker vervolgens over de eerder gemaakte patronen te leggen wordt het mogelijk om te zien wat voor ander werk deze bezoeker waarschijnlijk ook interessant vindt. Zo kun je elke bezoeker dus on the fly adviseren zonder dat hij of zij daar zelf bewust iets over hoeft aan te geven!

Door het gebruik van iBeacons kun je nieuwe bezoekers dus beter wegwijzen door een museum, maar krijg je ook inzage in drukbezochte plekken en de meest gelopen routes. Zo wordt het uiteindelijk ook mogelijk om een fysieke omgeving als een museum interessanter in te richten, looproutes logischer te maken en uiteindelijk de bezoekerservaring te verbeteren!

Overigens is deze toepassing van iBeacons ook goed toe te passen bij retailers. Zo kunnen heatmaps in een winkel een veel beter beeld geven van het winkelgedrag en kun je hier weer de indeling van de winkel op aanpassen. Uiteindelijk kun je met een betere indeling meer verkoop genereren!

 

Van Ons en iBeacons

Bij Van Ons zijn we ook constant bezig met nieuwe technologieën en zo ook de iBeacon-technologie. In samenwerking met Beeld en Geluid hebben wij dit jaar een iBeacon case gemaakt voor tijdens de wachtrij van het Top 2000 café. Lees hier meer over deze case.

Interesse in een iBeacon-toepassing? Neem dan contact met ons op!