GeenPeil, de organisatie die het Oekraïne-referendum op de kaart heeft gezet, komt met een speciale website om vrijwilligers te helpen bij hun referendumcampagne. De site wijst gebieden aan waar de vrijwilligers het best langs de deuren kunnen gaan of flyers kunnen uitdelen aldus NOS.
https://www.instagram.com/p/BCOOmAclOK5/
Het referendum komt eraan. GeenPeil en Politieke Academie hebben de handen in één geslagen om van het referendum in april een succes te maken. De effectiefste manier van campagne voeren is het het doen van één op één gesprekken: canvassen. Politieke Academy heeft de verkiezingen in Nederland geanalyseerd. Uit opkomst en stemgedrag zijn – op innovatieve wijze – analyses gedaan met als resultaat de mogelijkheid tot fijnmazig campagnevoeren.
Om dit op grote schaal te doen is door de Politieke Academy een tool bedacht om de bedachte algoritmen heen: e-Canvassers.
Politieke Academy, GeenPeil en Van Ons hebben de handen ineen geslagen om deze tool in een aantal weken van A-tot-Z te realiseren. Gisteren werd de tool gepresenteerd aan vrijwilligers en pers in de Tolhuistuin te Amsterdam.
Effectief Campagnevoeren met Micro-targeting
Politieke Academie heeft drie richtlijnen voor het voeren van effectieve campagne. Strategie klinkt eenvoudig. Het heeft geen zin om naar gebieden te gaan waar je voornamelijk:
- tegenstanders treft van je eigen standpunt
- mensen treft die sowieso niet gaan stemmen
- mensen treft waar je zelf niks mee hebt
De tool moet zorgen voor een succesvolle campagne.
“Als we straks tweeduizend of zelfs 2500 vrijwilligers op straat hebben staan, willen we voorkomen dat mensen in dezelfde straat folders gaan uitdelen, terwijl er in andere straten geen flyers worden bezorgd”
– Bart Nijman, GeenPeil.
Eén op één gesprekken zijn de beste strategie om opkomst bij verkiezingen en referenda te stimuleren:
“Met onze algoritmen hebben we de afgelopen verkiezingen al bewezen resultaat gehaald. Dat we nu voor het eerst met een online tool gaan werken – en zo de drempels nog lager maken en impact verhogen – maakt mij enorm enthousiast!”
– Frank van Dalen, Voorzitter Politieke Academie
e-Canvasser Tool
Met de tool kunnen de tientallen “Gouden” campagnevoerders de duizenden campaigners die op de straat zijn aansturen en optimaal inzetten.
“Namens Van Ons zijn we er trots op om met Politieke Academie en GeenPeil zó noemenswaardig bij te dragen aan de Nederlandse en Europese democratie.”
– Bas van der Lans, Technisch Directeur Van Ons
Gisteren presenteerde GeenPeil en Politieke Academie de tool in Tolhuistuin te Amsterdam. In maart wordt de tool door meer dan 3.000 vrijwilligers dagelijks gebruikt!
https://twitter.com/Schellevis/status/702939363555057664