Op dinsdag 12 en woensdag 13 april werd de Facebook F8 Conference gehouden in San Francisco, dé conferentie waar alle nieuwste ontwikkelingen voor dit platform uit de doeken worden gedaan. Hieronder een selectie van de meest opvallendste noviteiten.
Automated Chatbot
Met de automated chatbot kunnen consumenten met bedrijven praten zoals ze dat normaal ook met vrienden zouden doen. Consumenten kunnen informatie opvragen middels een klein berichtje en de chatbot geeft vervolgens geautomatiseerd een antwoord terug. De bots sturen niet alleen antwoord terug in de vorm van tekst, ze kunnen ook plaatjes of links terugsturen. Heb je interesse in een hotelkamer voor morgenavond? Met een appje naar je favoriete hotel sturen ze jou geautomatiseerd een persoonlijk aanbod toe.
Facebook Live
Facebook was op kleine schaal al bezig met het zogenaamde “Facebook Live”; een mogelijkheid om live video te streamen. Nu biedt Facebook de mogelijkheid aan derden om hier verder op in te haken. Zo komt MEVO met een camera waarmee je zelf video’s kunt opnemen en gelijk kunt streamen via Facebook Live, inclusief wat gezellige editing-opties.
Flirten met Virtual Reality
Hoewel Facebook zelf (nog) niet echt zijn zinnen heeft gezet op Virtual Reality, lijken ze er wel een beetje mee te flirten. Facebook heeft een camera bedacht die dé functies heeft om de perfecte 360 graden opname te kunnen maken. De camera zelf gaat Facebook niet aanbieden, de videoalgoritmes en bouwtekeningen wél. Rond juli 2016 zijn deze via GitHub te vinden.
Instant Articles
Vooral interessant voor publishers is de nieuwe manier om berichten te ontsluiten in Facebook. Artikelen kunnen op een “native” manier worden weergegeven in Facebook wat resulteert in 20% meer clicks op berichten, 70% minder kans dat lezers het bericht snel weer verlaten en het geheel levert 30% meer shares op.