2014 is een mooi jaar geworden voor Van Ons. In februari betrok het flink gegroeide team het nieuwe kantoor en mochten we o.a. Decathlon, Joolz en de New York Media Group* verwelkomen als nieuwe klanten. Jerry Helmers schreef in zijn column over de oprichters in De Telegraaf. We gaven presentaties op WordCamp.

beeld-en-geluid-screenshot-dec-2014

Behalve het realiseren van WordPress websites, koppelingen en applicaties experimenteerden en bouwden we ook met andere technieken. Deze maand nog lanceerden we in samenwerking met Beeld en Geluid de iBeacon-applicatie voor de Top 2000. Voor de Zaanse Schans gebruikten we data-feeds uit WordPress voor digitale schermen. Voor Exact Online waren er applicaties waarmee WordPress aan het boekhoudprogramma gekoppeld kan worden. Deze werden in meerdere Europese landen in de Exact Online App Store opgenomen.

Via deze weg wenst het Team Van Ons iedereen alvast hele fijne feestdagen toe, op naar weer een succesvol nieuw jaar!

* En nog duizend en één klanten. Ook BN’ers en de grootste kranten en tijdschriften uitgeverijen van Nederland trouwens, maar daar kunnen we verder niets over zeggen.

Die iBeacon-technologie (vergelijkbaar met een GPS-signaal, maar dan vooral binnenshuis heel nauwkeurig) staat op #7 in dit lijstje ‘Mobile trends voor 2015’ van Fonk. Wij schatten de inzetbaarheid hoger in als meer partijen – zoals Van Ons dat heeft laten zien – minder praten en schrijven en vooral gaan doen, die eerste (test)case is als het eerste schaap over de dam…

Dit zijn 5 trends die wij in 2015 verwachten voor websites en applicaties waar onze bestaande en toekomstige klanten mee te maken krijgen.

5. Meer open source (ook bij de overheid!)

Deze ‘trend’ zouden we elk jaar in een vergelijkbare lijst kunnen opnemen dus misschien niet echt een trend. Toch voelen (en horen) we steeds vaker binnen grote organisaties de schreeuw om open source en de daadkracht dit daadwerkelijk door te voeren. Zelfs als bepaalde software niet alle functionaliteiten heeft die een enterprise versie biedt, dan staat het in ieder geval sneller op poten en vaak goedkoper.

Behalve een strakke planning en goed afgebakend budget is er nog iets heel belangrijk bij open source oplossingen (en de partij die je hiervoor uitzoekt): flexibiliteit! Zie het als het verschil tussen een speedboot en een olietanker. Mochten er onverwacht nieuwe wensen bovendrijven gedurende een project of voldoet ‘t nog niet 100%, dan is het bij open source goed mogelijk bij te sturen en bij te schaven.

wordpress-logo

4. Testen? Optimaliseren

“Een website is nooit af”, hoor je weleens. Van Ons zorgt er graag voor dat een site wel af is en dat er dan ruimte is om door te ontwikkelen. Als er geen aandacht meer is voor een site na oplevering, doe je jezelf tekort. Functies kunnen altijd beter of mooier. Doelgerichter. Effectiever. Het belangrijkste is dat het middel de (toekomstige) klanten of leden of patiënten of gebruikers een dienst bewijst, bruikbaar is.

Testen dus! En optimaliseren. Dat kan voor zoekmachines zijn, maar hou ook vooral focus op de eindgebruiker. Toon flexibiliteit,. Als iets niet werkt voor de gebruiker moet er een betere oplossing gevonden worden.

Een continu proces want als je stopt, zeg je eigenlijk dat de eindgebruiker stilstaat, nooit meer nieuwe wensen heeft.

Voor Joolz en de New York Media Group waren we in 2014 continu aan de slag. Verbeteringen in design, gebruikersgemak en soms ook technische SEO hebben er voor gezorgd dat de sites sneller zijn, makkelijker beheerbaar en ook op mobiele telefoons goed tonen.

In het geval van Joolz, dat opvallende kinderwagens verkoopt, zijn de online verkopen duidelijk gestegen.

my-joolz-screenshot-dec-2014

3. Beter WEBdesign!

Met de nadruk op web. De tijd dat iemand die wel een beetje kan tekenen of voor zijn werk kranten kolommen indeelt (alle respect voor deze mensen) ook een site ontwerpt (al dan niet voor buurman of achterneef) is voorbij, of moet voorbij zijn. Professionele organisaties verdienen een professioneel webdesign. In lijn met de huisstijl uiteraard, maar wel toegespitst op het medium. Deze lijst met 15 webdesign trends van Emerce is een goede indicatie van de mogelijkheden en staat vol met elementen die wij gelukkig steeds vaker terug zien bij onze klanten.

AG5 liet bijvoorbeeld door het Duitse Upstruct een opvallend fris design in HTML uitwerken. Volledig responsive en al maakte dit de technische realisatie snel en doelgericht. Deze klant gunde zichzelf het voordeel om vanaf minuut 1 te weten wat er komen gaat.

Tip: betrek een technische partij in het designproces. Dan smelten technische kennis en het oog van een ontwerper echt samen, dat moet wel goed uitpakken!

ag5-screenshot-dec-2014

2. All inclusive web development

De afgelopen jaren was het gebruikelijk om alles zo te maken dat het ook goed werkt in Internet Explorer 8 (2009). Inmiddels laten steeds meer klanten en bureau’s (en bijvoorbeeld ook banken) dit los, maar mag je wel rekenen op een heel scala aan andere zaken die goed geregeld moeten zijn bij de bouw of uitbouw van een nieuwe website. Denk daarbij aan:

– Responsive design. Een ontwerp dat is uitgewerkt voor mobiele, tablet en (alsmaar grotere) desktop schermen. Dit jaar verzorgden we bijvoorbeeld de overstap van Dokter Leenarts naar een volledig responsive en voor WooCommerce geoptimaliseerd thema.

– Retina-ondersteuning zodat logo’s, iconen en lettertypes er ook mooi uitzien op kraakheldere Apple-schermen.

– SEO. WordPress in samenwerking met de Yoast SEO Plugin doet dit al heel goed, maar extra advies over het schrijven van content, de inzet van sitemaps en de juiste redirects is vaak gewenst. Ook een paar handelingen in de instellingen van de Yoast plugin en in webmaster tools van de bekendste zoekmachines zorgt ervoor dat de techniek het succes in de zoekresultaten niet in de weg staat.

Dit jaar assisteerden we o.a. Hallo Roos en BNA (komt aan bod in het punt hieronder) hierbij.

hallo-roos-screenshot-dec-2014

1. Koppelingen

In 2015 is het onnodig dat informatie opgesloten zit in één systeem. Steeds vaker is het gewenst de nieuwe website (of app of platform) te koppelen aan uiteenlopende systemen. Dat kan gaan om boekhoudsoftware of een planningstool bijvoorbeeld. Complete HRM- of CRM-systemen op basis van WordPress worden soms gevraagd. Professionele tools met goed gedocumenteerde APIs (wat is dat?) kan Van Ons altijd koppelen aan WordPress. Wel stellen we altijd de centrale vraag wat het einddoel is, elke tool moet namelijk ingezet worden waar het, het beste in is.

WooCommerce – een plugin waarmee je WordPress uitbreidt met webshop functionaliteiten – raden wij vaak genoeg af als de intentie is om de volgende Bol.com of Amazon te worden. De hoeveelheid producten is niet zozeer de uitdaging (een veelgehoorde misvatting), maar is niet de beste tool voor dit einddoel. Al je leads, bijbehorende adressen en contactmomenten in WordPress beheren is mogelijk, maar wellicht is een gespecialiseerd CRM-pakket beter.

Voor webshops zagen wij het probleem dat er vaak een aparte boekhouding ontstaat. Die van de webshop software (WooCommerce, of bijvoorbeeld Shopify) en de ‘offline’ verkoop. Uit de vraag naar die koppeling is ConnectPush opgezet.

De nieuwe website van de Branchevereniging van architectenbureaus (BNA) die wij ontwikkelden is een goed voorbeeld. Cursus- en contactgegevens komen bijvoorbeeld uit AFAS waar alle ledeninformatie al in is opgeslagen. Het aanmelden voor een cursus gaat straks via een aparte tool die ook weer aansluit op AFAS. Voor elk probleem is de beste tool uitgekozen.

bna-screenshot-dec-2014

Epiloog

Zelf nemen we al deze tips ook graag ter harte. Begin 2015 introduceren we een nieuwe website waarop al ons werk beter uit de verf komt en introduceren we een nieuwe huisstijl. Tot dan!