Do, online producer bij Van Ons, was aanwezig bij UXInsight 2018 in Utrecht. Hij schreef erover zodat je helemaal op de hoogte bent!
De Fabrique in Utrecht, een industriële locatie op steenworp afstand van Station Maarssen, was op Donderdag 8 maart voor heel eventjes het epicentrum van User Experience Research. Op verscheidene podia waren er talks en keynotes van toonaangevende sprekers in het vak, zij deelden hun kennis en zetten aan tot conversatie.
Kon je er onverhoopt niet bij zijn? Jammer! Hieronder staan drie takeaways voor jou, zodat je deze toch kunt vertellen op je neefjes’ verjaardag, bij het koffiezetapparaat, of op de vrijdagmiddagborrel.
1. Data heb je altijd
Omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen. Je maakt van een probleem een feit en van een feit een mogelijkheid. – Berthold Gunster.
De personificatie van omdenken is in mijn ogen Gregg Bernstein, Principal Researcher bij Vox Media. Tijdens zijn talk vertelde hij over zijn tijd bij MailChimp, een serviceprovider voor marketing automation in de e-commerce sector.
Uit ervaring leerde hij dat veel bedrijven zouden willen starten met User Experience Research, maar denken dat ze daar niet genoeg data, of niet de juiste data voor hebben. Een deel van zijn talk; ‘Be More Certain’ ging over het feit dat data, zowel kwalitatief als kwantitatief, veelal in grote getalen aanwezig is binnen het bedrijf. Hieronder een tip van Gregg die mij leerde dat omdenken niet zo lastig hoeft te zijn!
Verschillende divisies binnen jouw bedrijf hebben een goudmijn aan data;
Salesteam
Voordat iemand een gebruiker van jouw product of service is, is het een klant. Een klant zal – voordat diegene overgaat tot aankoop – het salesteam waarschijnlijk hele andere vragen stellen dan een gebruiker van jouw product. Het categoriseren van al deze vragen kan er voor zorgen dat je jouw product of service kunt verbeteren en hiermee zowel een klant als een gebruiker beter kunt benaderen!
Customer Support
Wie binnen jouw bedrijf weet nou beter wat er speelt dan de helden van de Customer Support? Zij krijgen een gigantische lading aan waardevolle data binnen vanuit de gebruikers zelf. Wellicht wordt al deze informatie nog niet in kaart gebracht, dan is het hoog tijd hieraan te beginnen! Vanuit deze data kun je gaan zoeken naar laaghangend fruit om je product of service beter te maken.
2. Tekst is niet genoeg, gebruik video om je boodschap kracht te geven
Jasper van Kuijk, naast comedian is hij ook Assistent Professor aan de TU Delft, Faculteit Industrieel Ontwerpen. Zijn presentatie was een kijkje in zijn keuken; het Expertise Center for E-ticketing in Public Transport. Hier wordt continu onderzoek gedaan naar de verschillende betalingsmogelijkheden tijdens het reizen met openbaar vervoer.
Buiten het feit om dat de presentatie zeer vermakelijk was, gaf het ook een aantal mooie inzichten. Dit deed Jasper tijdens ‘Organisational drivers of user Experience’ met hele inzichtelijke diagrammen. Tevens vertelde hij ons het volgende: Kwalitatieve data in de vorm van tekst alleen kan heel goed werken, maar kan in sommige gevallen in een hele andere context geplaatst worden. Daarom spoort Jasper zijn studenten aan de TU Delft aan om kwalitatieve data ook altijd als video op te nemen. Het laten zien van (delen van) deze video’s aan een klant / stakeholder kan heel veel teweeg brengen.
3. People are all human.
Een van de meest inspirerende talks was die van Bas Raijmakers, Creative Director at STBY London & Amsterdam. Bas vertelde in zijn verhaal ‘Reach Global, Love Local’ over zijn ervaringen die hij heeft opgedaan tijdens onderzoek over de gehele wereld. Uiteraard met veel verschillen tussen culturen, maar ook meer dan genoeg overeenkomsten. Hij sloot af met de volgende sterke quote.
People are all human, with human needs, ambitions, flows and achievements. That doesn’t mean we’re all the same though. Being different is human too. – B. Raijmakers