Volgende week, donderdag 22 november, organiseert Van Ons in samenwerking met bureau Neurofied uit Amsterdam een workshop neuromarketing. In een bomvolle middag nemen de consultants van Neurofied ons mee in de fundamentals van neuromarketing en gaan we live websites van aanwezige deelnemers analyseren. De consultants laten zien met welke neuromarketingprincipes de websites nog meer geoptimaliseerd kunnen worden voor bijvoorbeeld conversie of klantervaring.

Wil je bij de workshop aanwezig zijn? Dat kan, er zijn nog een paar plekken vrij! Vul het forumlier onderaan deze pagina in en we nemen z.s.m. contact met je op.

Wat is neuromarketing?

Wat is neuromarketing eigenlijk en op welke manier verschilt dit van “gewone” marketing? Onderzoek in neuromarketing kijkt naar de emotionele en cognitieve reacties op media en marketingstimuli. Waar je normaal aan klanten vraagt wat ze van iets vinden (een mening) kijk je nu naar feitelijk gedrag en hoe dat vanuit het brein te verklaren is.

Hoe uniek wij ons ook voelen, in veel situaties vertonen wij als mens allemaal hetzelfde – soms irrationele – gedrag. Een hoop van deze irrationele gedragingen en attitudes (biases) zijn onderzocht en gedocumenteerd. De toepassing van deze kennis biedt veel kansen voor online marketeers. Door te begrijpen hoe klanten en bezoekers denken kunnen websites en online concepten effectiever worden ontworpen en functionaliteit doeltreffender worden gebouwd.

biases in neuromarketing

Drie biases die je als online marketeer moet kennen

Er zijn vele biases en irrationele gedragingen van klanten waar online marketeers de vruchten van kunnen plukken. We zetten hieronder drie belangrijke biases voor je op een rijtje.

Post-aankoop rationalisatie

Nadat klanten een aankoop bij jou hebben gedaan, zoeken ze ook na aankoop de bevestiging dat ze een goede keuze gemaakt hebben. De initiële aankoop doet een klant misschien snel en op basis van primaire emoties, achteraf probeert een klant zijn keuze alsnog te rationaliseren. Het is daarom belangrijk om de klant na aankoop ook te overtuigen dat hij een goede keuze heeft gemaakt. Deze strategie helpt ook om langere tijd top-of-mind te blijven bij de klant, zodat je bij een volgend aankoopmoment weer in de consideration set van de klant zit.

Het fanfare-effect

Het fanfare effect houdt in dat mensen geneigd zijn om dingen te doen en te denken omdat ‘vele anderen’ ook zo doen of denken. Mensen zoeken sociaal bewijs van dat wat ze doen het goede of juiste is. Dat is waarom reviews, quotes en verhalen van andere klanten vaak meer overtuigingskracht hebben dan communicatie die vanuit het bedrijf of merk zelf uitgaat. Werken met bijvoorbeeld reviews kan mooi inspelen op dit ‘fanfare’ effect.

Het waarheidseffect

We staan positiever tegenover iets wat we al kennen of eerder gehoord hebben dan iets volstrekt nieuws. Hoe vaker we een boodschap zien, hoe makkelijker we die na verloop van tijd kunnen verwerken waardoor we een positieve attitude ontwikkelen ten aanzien van die boodschap. Hoe meer je herhaalt, hoe meer iets voor ‘waar’ wordt aangezien. Zie hier dus de kracht van herhaling. Laat je boodschap dus regelmatig zien om deze meer in de smaak te laten vallen bij jouw klanten!