Het duurt natuurlijk nog wel even, maar voor je het weet zit je weer tussen de pepernoten, kerstkransjes, oliebollen en appelflappen. De decembermaand barst van de feestdagen en dus van commerciële kansen. Met nieuwsbrieven en slimme e-mailmarketing kun je die kansen optimaal benutten. Digitaal e-mail bureau Yesmail uit de VS analyseerde 8 miljard nieuwsbrieven die verstuurd zijn tijdens het vierde kwartaal van 2017 en heeft haarfijn uiteengezet wat werkt… en wat niet.
Business As Usual (BAU) e-mails versus Thema mails
Het onderzoek maakt onderscheid tussen twee soorten nieuwsbrieven. De eerste zijn de Business As Usual (BAU) nieuwsbrieven, normale, standaard, in corporate huisstijl verzonden e-mails. De tweede zijn de Thema mails, mails die heel duidelijk in het teken staan van een bepaalde feestdag. Denk daarbij aan haloween, kerst of oud & nieuw. Vervolgens geeft het rapport weer wat de verschillen zijn in open rates en conversie.
Wat opvalt in de resultaten is dat 5 van de 9 thema mails, hogere conversies hebben dan de BAU mails. Tegelijkertijd zien we ook dat voor 7 van de 9 thema mails geldt dat die lagere open rates hebben dan de BAU mails.
De strijd om aandacht… in de inbox
Het rapport van Yes biedt een aantal mogelijke verklaringen voor de lagere open rates voor de thema mails. Door het unieke karakter van feestdagen, grijpen veel bedrijven en merken deze feestdagen aan voor het versturen van een nieuwsbrief. Tegelijkertijd gaat ook de frequentie van het aantal nieuwsbrieven per merk omhoog in aanloop naar deze feestdagen. Dat betekent meer concurrentie in het postvakje van de gebruiker. De keuze voor welke nieuwsbrief te lezen wordt voor de gebruiker lastiger naarmate er meer van dezelfde mails in zijn inbox zitten.
De snelste oplossing om op te vallen in de mailbox is om een relevante en opvallende onderwerpregel te kiezen die dicht ligt bij wat jouw merk aanbiedt. De slechtst presterende nieuwsbrieven uit het rapport van Yes hadden vaak onderwerpregels die niet iets vertelden over de producten die het merk aanbood.
Zorg voor een duidelijke CTA
Ondanks de lagere open rates voor thema mails, is in 5 van 9 gevallen de conversie wel hoger voor thema mails vergeleken met BAU mails. De verklaring hiervoor is dat de 5 succesvolle thema mails een hele duidelijke Call To Action (CTA) bevatte en de overige 4 niet. Sommige thema mails brachten enkel gelukswensen voor het nieuwe jaar of een prettige kerst. Hoewel dat natuurlijk niet nutteloos is en zeker positief kan bijdragen aan je merk of relatie met de klant, is zo’n boodschap niet heel duidelijk gericht op het doen van een aankoop. Een duidelijke CTA in je thema mail verhoogt dus je conversie.
Urgentie en schaarste
Behalve een duidelijke CTA zien de schrijvers van het rapport ook dat het creëren van urgentie en schaarste leidt tot een toename van de conversie. Maak hier slim gebruik van in de onderwerpregel van de nieuwsbrief. De gebruiker heeft dan gelijk een trigger om de mail te openen en zal sneller overgaan tot een aankoop. Stel een duidelijke deadline tot wanneer een product te bestellen is of tot wanneer het nog op tijd geleverd kan worden. Je kunt eventueel met kortingen werken voor klanten die extra snel bestellen. Benadruk schaarste door aan te geven dat bepaalde kortingen die je geeft eindig zijn of dat er nog maar een bepaalde hoeveelheid producten op voorraad is.
Hieronder zie je een voorbeeld van de Nespresso nieuwsbrief. Door in te spelen op urgentie en een duidelijke CTA in te voegen verhoog je de kans op conversie. Speel ook in op urgentie in de onderwerpregel en je hebt alles in huis om van jouw nieuwsbrief een succes te maken.