Pinterest draait om het opslaan van ideeën. Als je een goed idee hebt voeg je die toe aan een collectie van ideeën in een bepaalde categorie, een zogeheten board. Andere gebruikers van Pinterest kunnen zo’n board bekijken, delen of er zelf iets aan toevoegen. Op Pinterest komen allerlei categorieën voorbij: kunst, koken, tuinieren, auto’s tot esthetiek. Dat brengt ook allerlei verschillende bezoekers met zich mee – artiesten, mode-fans, skaters, fotografen, enzovoorts. Zij drukken hun ideeën, ook wel ‘Pins’ genoemd, uit in afbeeldingen, video’s, artikelen of GIFjes. Dat betekent dat je alles wat je tegenkomt op internet en social media kunt opslaan in je boards, of het nou een nieuwsartikel is of een Instagramfoto.

Leuk voor de gebruiker natuurlijk. Maar wat zijn de voordelen van Pinterest voor bedrijven actief in B2C?

Pinterest voor de B2C markt

Die artiesten, mode-fans, skaters en fotografen bezoeken Pinterest om inspiratie op te doen. Diezelfde mensen kunnen tegelijkertijd ook consumenten zijn. Ze zijn op zoek naar ideeën voor het maken van een kunstwerk, voor het opleuken van hun huis, voor het beschilderen van hun auto. Als ze zo’n idee in de praktijk willen brengen, hebben ze bepaalde producten nodig – producten die bedrijven ze kunnen aanbieden via Pinterest.

Als bedrijf presenteer je met een board op Pinterest een effectieve catalogus aan geïnteresseerde klanten – precies degenen die iets uit dat board zouden willen hebben. Dat kan leiden tot meer verkopen, één van de belangrijkste voordelen van Pinterest voor ondernemers. Pinterest is overigens gemakkelijker te beheren dan bijvoorbeeld Instagram. In een board krijg je veel vrijheid in de soorten beelden die je voor jouw merk tentoon wil stellen. Dat is handig als je een goede, multi-dimensionale marketingstrategie wil verwezenlijken.

Waarom het Pinterest-publiek zo waardevol?

De meeste Facebook- of Instagramgebruikers zijn niet van plan iets te kopen. Ze bekijken nieuwe berichten in hun tijdlijn, of zijn gewoon doelloos aan het scrollen om de tijd te doden. Pinterest-gebruikers daarentegen hebben veel meer een koper-mindset. Als iemand op Pinterest iets tegenkomt dat hij leuk vindt, is de kans een stuk groter dat het in een winkelwagentje belandt dan wanneer iemand iets liket op Facebook of Instagram.

Bovendien zijn Pinterestgebruikers eerder geneigd producten te kopen van veelbelovende nieuwe merken, wat het aantrekkelijk maakt voor startende bedrijven. Vanwege het diverse publiek van Pinterest zal sowieso elk bedrijf er een doelgroep kunnen vinden. Gebruik maken van deze groep mensen die graag producten zoeken en kopen is dus zeker handig voor bedrijven en ondernemers.

Kun je je catalogus gebruiken voor je Pinterest-board?

Jazeker! Waar Instagram maar tien foto’s per album toestaat, zijn Pinterest-boards in principe oneindig groot. Door van verschillende media gebruik te maken, zoals afbeeldingen, video’s en artikelen, kun je producten op allerlei creatieve manieren rangschikken. Mensen op Pinterest kunnen jouw board volgen, zodat ze telkens een melding krijgen als jij je board weer hebt vernieuwd. Het is handig je board goed te organiseren, zodat mensen er makkelijk doorheen kunnen scrollen. Met pakkende, op afbeeldingen gerichte boards trek je de aandacht en bereik je zoveel mogelijk mensen. Zeker als je dat aanvult met infographics  kun je op die manier je producten op een mooie manier presenteren op Pinterest.

Pinterest voor ondernemers? Analytics!

Met een data-gestuurde aanpak en het bestuderen van analytics kunnen bedrijven data zo gebruiken dat ze er iets aan hebben. Zo kun je trendverschuivingen correct voorspellen en er direct van profiteren. Met de ingebouwde analytics functie van Pinterest kun je bijvoorbeeld zien welke Pins populair zijn. Dat kun je gebruiken om vergelijkbare Pins te creëren, zodat je blijft scoren met Pinterest.